لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

«یک میلیون و شش صد هزار تن در افغانستان معتاد هستند»


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید، بر اساس یک سروی تازه، یک میلیون و شش صد هزار تن در این کشور به مواد مخدر معتاد هستند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید، این سروی نشان میدهد زنان معتاد در این میان با مشکلات جدی روبرو اند.

هرچند در این سروی که به همکاری اداره مبارزه با تنفیذ قانون مواد مخدر سفارت ایالات متحده امریکا انجام شده، رقم دقیق زنان و اطفال معتاد مشخص نشده اما یک سروی سال 2009 نشان میدهد که از میان نزدیک به یک میلیون متعاد، 200 هزار تن آنان را زنان و اطفال تشکیل میدهند.

ابراهیم ازهر معیین وزارت مبارزه با مواد مخدر مورد این سروی چنین گفت:
« در این اواخر یعنی در سال 2012 یک سروی که از سوی اداره آینه مربوط سفارت ایالات متحده امریکا راه اندازی شده با آنکه تا کنون تکمیل نشده اما راپور های مقدماتی بیانگر اینست که در افغانستان بین یک اعشاریه سه تا یک اعشاریه شش میلیون انسان معتاد به مواد مخدر هستند. »

آقای ازهر افزود که در کنار خشونت، اعتیاد زنان به مواد مخدر از بزرگترین معضل اجتماعی در این کشور است و این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

در عین حال گفته می شود که فقر و خشونت های خانواده گی در افغانستان بیشتر سبب می شود تا زنان به مواد مخدر رو آورند.

از سوی دیگر به گفتهء معیین وزارت مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر شمار مراکز تداوی معتادان در کشور به بیشتر از یک صد مرکز می رسد:

« از جمله 104 مرکز تداوی معتادین در حدود 22 مرکز آن برای زنان اختصاص داده شده است که تنها در کابل ما 8 مرکز تداوی معتادان برای خانم ها داریم. »

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که در این اواخر یافته های گزارش مشترک سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان میدهد که امسال کشت کوکنار در کشور 36 درصد و تولید مواد مخدر 48 درصد افزایش یافته است.

مقامات افغان موجودیت مافیای مواد مخدر را مشکل عمده در کشور خوانده و می گویند که در این زمینه حلقات خارجی و داخلی دست دارند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG