لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

رسولی: مراکز آموزش مخالفان مسلح در داخل ایران وجود دارند


مقامات در غرب افغانستان گفته های نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان مبنی سیاست دوگانهء ایران در قبال افغانستان را تایید می کنند.

مقام های ولایت فراه در غرب افغانستان می گویند که ایران در داخل آن کشور برای مخالفان مسلح دولت افغانستان مراکز آموزش های نظامی را تاسیس کرده است.

معاون والی فراه به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که پیش از این همچو مراکز در امتداد سرحد ایران با افغانستان فعالیت داشت اما اکنون در مناطق امن تری ایران چون شهرهای کرمان ویزد نیز ایجاد شده اند.

محمد یونس رسولی می گوید که ایران از چندین سال به این سو در تلاش مختل ساختن امنیت در غرب افغانستان بوده و بخاطر دست یافتن به این هدف با مخالفان مسلح دولت این کشور همکاری می کند:

« ایران برای مخالفان مسلح دولت افغانستان کمک های تسلیحاتی می کند، برای آنان آموزش میدهد و مانورهای جنگی را برایشان می آموزاند.
در داخل ایران محلات آموزش برای آنان ایجاد کرده قبلاً این مراکز در مناطق سفید آبه ونی بندان و غیره وجود داشتند اما حالا همچو مراکز در جاهای امن چون کرمان ویزد فعالیت دارند. »


در این حال گل احمد اعظمی نماینده مردم فراه در مشرانو جرگه افغانستان نیز می گوید که ایران در ایجاد نا امنی ها در ولایات هرات، فراه و نیمروز نقش فعال دارد.

به گفته آقای اعظمی این گونه فعالیت های ایران در غرب افغانستان مشابه با فعالیت های پاکستان در سرحدات شرقی و جنوبی این کشور می باشد.

این اظهارات در حال ابراز می گیرند که نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان گفته است، ایران در افغانستان بازی دوگانه را در پیش گرفته است.

به گفته او تهران هم از حکومت افغانستان حمایت می کند و هم به طالبان کمک میرساند.

جیمز دابنز به روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا گفت، ایران کمک های زیاد را به حکومت افغانستان انجام داده و برنامه های سخاوتمندانه را برای بازسازی سرک ها و دیگر پروژه های این کشور تطبیق کرده است.

اما به گفتهء وی ایران همزمان با طالبان هم مساعدت می کند. آقای دابنز افزود کمک به طالبان به علایق ایران با آنها ارتباط ندارد:

« ایران بخاطر اینکه به طالبان محبت دارد این کار را انجام نمی دهد، بلکه ایران از آنها نفرت دارد. ولی ایران بخاطر رقابت با ایالات متحده این عمل را انجام میدهد و می خواهد بفهماند که اگر امریکا داخل کدام ماجرای نظامی با ایران شود، این کشور هم می تواند زور بازو نشان دهد. »

آقای دابنز این عمل ایران را به یک نوع قمار تشبیه کرد که به باور او به منفعت آن کشور نیست.

این سخنان نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان پس از سفر چند روز پیش رییس جمهور کرزی به ایران ابراز می شوند.

ایران قبل از این هم چندین بار به کمک های نظامی با مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم شده، حتی در سال های گذشته مسوولان امنیتی در غرب افغانستان تایید کرده اند که اسلحه و مواد انفجاری ساخت ایران را نیز به دست آورده اند.

هرچند ایران همواره این ادعا ها را رد کرده است اما محمد یونس رسولی معان والی فراه می گوید که ایران به خاطر مخالفت با حضور نیروهایی خارجی در افغانستان و جلوگیری از ایجاد بند های آب در غرب افغانستان نا امنی ها را دامن میزند.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG