لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

شماری از مردم کابل خواهان محاکمهء مجرمین جنگی شدند


شماری از اعضای یک سازمان زیر نام داد خواهی اجتماعی افغانستان از مردم خواستند تا با همکاری هم نگذارند که جنایت کاران جنگی در قدرت باقی بمانند.

ده ها تن از اعضای این سازمان با راه اندازی تظاهراتی به روز چهارشنبه در شهر کابل تصاویر بعضی افرادی را که بگفته آنان جنایت کاران جنگی اند با خود انتقال میدادند.

آنها تاکید نمودند که شماری زیادی از مجرمان جنگی سه دهه اخیر در کشور هنوز هم در پست های بلند دولتی کار می کنند.

این تظاهرات در حالی راه اندازی می گردد که هفته گذشته نیز سازمان داد خواهی اجتماعی صد ها تصویر قربانیان سه دهه جنگ در افغانستان را در یک نمایشگاه دو روزه در کابل به نمایش گذاشتند.

این نمایشگاه در قصر دارالامان شهر کابل که خود نیز در اثر جنگ های داخلی تخریب شده است، را اندازی گردیده بود.

قرار است این سازمان روز پنجشنبه جادهء را در شرق شهر کابل به اسم قربانیان سه دهه جنگ افغانستان نام گذاری کند.

این در حالیست که چند ماه پیش حکومت شاهی هالند فهرست نام های نزدیک به پنج هزار تن را که در سال های 1357 و 1358 از سوی رژیم کمونسیتی سابق به قتل رسیده بودند به نشر رساند .

انتشار این لست واکنش ها در داخل و خارج افغانستان را به همراه داشت و خانواده های این قربانیان خواستار محاکمه عاملین آن شدند.

در جریان چند سال اخیر مردم و نهاد های مختلف جامعه مدنی در افغانستان پیوسته تقاضا کرده اند تا مجرمان سه دهه جنگ در افغانستان باید به محاکمه کشانیده شوند.

تقاضا ها به خاطر به عدالت کشانیدن مجرمین جنگی در افغانستان در حالی مطرح می شود که هنوز هم جنگ در این کشور ادامه دارد و روزانه تعداد از مردم به شمول زنان و اطفال افغان جان های شان را از دست میدهد.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG