لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

اوکراین، موافقتنامه همکاری با اتحادیه اروپا را به زودی امضا می کند


معاون صدراعظم اوکراین سیرهی هربوزوف
معاون صدراعظم اوکراین سیرهی هربوزوف
معاون صدراعظم اوکراین می گوید، این کشور موافقتنامه روابط نزدیک با اتحادیه اروپا را به زودی امضاء خواهد کرد.

سیرهی هربوزوف این مطلب را بعد از ملاقات با استیفن فیولی کمشنر توسعهء اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل بیان کرد.

او گفت:
« به مردم اوکراین اطمینان میدهم که مذاکرات ادامه دارد. به زودی اوکراین با در نظرداشت منافع ستراتیژیک ملی خود، به لحظاتی تاریخی امضاء موافقتنامه روابط نزدیک با اروپا خواهد رسید. »

هربوزوف اضافه کرد که بعضی مسایل تجارتی وجود دارند تا پیش از امضاء موافقتنامه روی آن بحث و گفتگو کنند.

هردو تاکید کردند که مقدار کمک مالی از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین در گفتگو های شان مطرح نه شده است.

هربوزوف و فیولی گفتند که اتحادیه اروپا و اوکراین برای آماده کردن یک نقشهء راه جهت امضای این موافقتنامه، توافق کردند که بر اساس آن اتحادیه اروپا به اوکراین کمک می کند تا با صندوق وجهی بین المللی برای کمک مالی به توافق برسد.

قبل از این، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که ویکتور یانوکویچ رییس جمهور اوکراین به او گفته است که تا هنوز قصد امضاء موافقتنامهء همکاری تجارتی با اتحادیه اروپا را دارد.

رییس جمهور اوکراین ماه گذشته در آخرین لحظات از امضاء این سند امتناع ورزید و بن بست فعلی را همراه با اعتراضات هزاران نفر به طرفداری اتحادیه اروپا برانگیخت.

کاترین اشتون که پس از ملاقات های روز سه شنبه و چهارشنبه با یانوکویچ در کییف، دیروز در بروکسل با رادیو آزادی صحبت می کرد، این مطلب را بیان کرد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، نگرانی های اقتصادی اوکراین که در جریان گفتگوها از سوی یانوکویچ ارایه شد، احتمالاً امضاء مواقتنامهء همکاری با اروپا را ناممکن ساخته است.

موافقتنامهء که به گفتهء کاترین اشتون سرمایه گذاری های تازه را به روی این کشور باز می کرد.

همزمان با این، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در بیانیهء دیروز خطاب به مردم امتیازات اقتصادی به اوکراین را در صورتی که این کشور به اتحادیه گمرکی به رهبری روسیه بپیوندد، مشخص ساخت.

اما گفت که این انتخاب مربوط کییف است که آیا می خواهد با این اتحادیه گمرکی یکجا شود و یا نه؟

از سوی دیگر، هزاران مظاهره کننده دیروز به تصرف ساختمان ها در مرکز شهر کییف، ادامه دادند.

آنها قبل از آن در جریان شب به تحکیم مواضع شان در میدان آزادی این شهر پرداختند. آنها خریطه های را مانند ریگ از برف پرکرده و در بالای موانع در درجه حرارت پائین تر از صفر آب می ریختند.

اعتراض کننده گان امتناع یانوکویچ از امضاء موافقتنامه همکاری با اروپا را ثبوتی برای فشار مسکو بر کیف می دانند که خواهان پیوستن اوکراین به پیمان گمرکی به رهبری روسیه است.

از سوی دیگر رهبران مخالف پیشنهاد رییس جمهور این کشو را در رابطه با دیالوگ ملی رد کرده تاکید کردند که حکومت باید استعفی دهد.

در بروکسل پارلمان اتحادیه اروپا دیروز خواستار تشکیل یک هیاتی به اشتراک قانونگذاران شد تا از اوکراین دیدن کند و همبستگی خود را با اعتراض کننده گان اعلان و استفاده از قوه علیه آنها را محکوم نماید.

سازمان ناظر حقوق بشر هیومن رایتس واچ مستقر در امریکا در یک اعلامیه دیروز از مقامات اوکراین خواست تا از قوه کار نگیرد و از معترضان نیز تقاضا کرد که از اعمال خشونت آمیز خوداری کنند.
XS
SM
MD
LG