لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

«برای آوردن صلح در افغانستان راه نلسن مندیلا تعقیب شود»


با آنکه حکومت افغانستان از سال ها به این طرف در تلاش تامین صلح در کشور است اما برخی از سازمان ها و نهاد های جامعه مدنی باور دارند که حکومت به تنهایی قادر به تامین صلح در کشور نیست.

اعضای نهاد مبصرین آزاد افغانستان از مردم به خصوص جوانان خواستند تا بخاطر تامین صلح در کشور افکار نیلسن مندیلا را سرمشق قرار دهند.

داکتر کمال سادات رییس این نهاد به روز پنجشنبه در نشستی در کابل از طرف های درگیر جنگ خواست تا بخاطر آوردن صلح در کشور تلاش نمایند:

« ما به یک افغان مثل نلسن مندیلا ضرورت داریم که با موجودیت او جنگ در افغانستان ختم شود او شخص ضد جنگ و دیگر کارهای غیرقانونی بود ما که امروز اینجا جمع شدیم از همه سیاسیون، طرف های جنگ و همه می خواهیم که افکار نلسن مندیلا را سر مشق خود قرار دهند تا در افغانستان جنگ ختم شود. »

نیلسن مندیلا اولین رییس جمهور سیاه پوست افریقایی جنوبی هفته گذشته به اثر بیماری به سن نود و پنج سالگی وفات کرد.

ماندیلا بر علیه آپارتاید یا تعبیض نژادی تا پایان عمرش مبارزه کرد و بیست و هفت سال را در زندان سپری کرد وی در این مدت نیز به مبارزه اش ادامه داد.

ارگ ریاست جمهوری هم با نشر خبرنامهء به نقل از رییس جمهور کرزی، نیلسن مندیلا را یک انسان بزرگ خوانده و گفته است که مندیلا با مبارزه اش با آپارتاید یا تبعیض نژادی و عدم تشدد، به جهانیان درس صلح را آموزش داده است.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان نیز جهت پایان دادن به جنگ افغانستان روی تعقیب راه نیلسن مندیلا تاکید می کنند.

عبدالغفور لیوال رئیس مرکز مطالعات منطقوی افغانستان به رادیو آزادی گفت، افغانان نیز قادر اند بخاطر ختم جنگ در کشور یک جنبش عدم تشدد را ایجاد نمایند:

« از همه بیشتر این برای ما مهم است که ما یک نهضت روشن فکری را در افغانستان کامیاب نمایم این همه زمانی امکان پذیر اند که این نهضت متشکل، منسجم، منظم و استوار بر منطق باشد قسمی که نلسن مندیلا در افریقای جنوبی پیروز شد در افغانستان نیز می توانند بخاطر رسیدن به اهداف سیاسی این گونه مودل ها را مطالعه کرد تایک نهضت خوب به میان بیاید. »

آقای لیوال افزود مبارزین مانند نیلسن مندیلا در گذشته در افغانستان و منطقه وجود داشته اند. وی در بخش کسب آزادی به مبارزه مهاتما گاندی در هند و در میان افغان ها به مبارزه پاچا خان اشاره کرد.

برخی از مردم نیز با توجه به نابسامانی های موجود سه دهه در افغانستان می گویند خواهان شخص مانند نیلسن مندیلا در کشور اند تا در برابر بی عدالتی مبارزه نموده و به مشکلات در افغانستان نقطهء پایان بگذارد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG