لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

مذاکرات روی برنامهء اتمی ایران متوقف شد


مذاکرات روی برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران که از چهار روز به اینسو بین مذاکراه کننده گان هستوی ایران با کشورهای قدرتمند جهان (1+5) در ویانا ادامه داشت، متوقف شده است .

کشورهای (1+5) بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحدهء امریکا و آلمان را شامل می شود که اخیراً در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران به یک توافق موقت با آن کشور دست یافتند.

این توافقنامهء موقت آسان ساختن تحریم های وضع شده بر ایران را شامل می شود.

وندی شرمن معاون وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا و مذاکره کنندهء ارشد هستوی آن کشور در گروهء (1+5) روز پنجشنبه هنگام صحبت در برابر کمیتهء بانکی کانگرس امریکا با دفاع از توافقنامهء موقت شش ماهه با ایران گفت:
"برنامهء اتمی ایران یکی از مهمترین ترین تهدید های جدی علیهء امنیت ملی امریکا و منافع آن به در شرق میانه به شمار می رود و به خاطر تحریم ها و اتحاد راسخ کشورهای (1+5) برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم، قابل توجه ترین گام را در جهت کنترول برنامهء هستوی ایران برداریم که امنیت امریکا و متحدانش در منطقه را بیشتر و اطمینان بخش تر می کند."

ایرنا آژانس خبری رسمی ایران با نقل قول از یک عضو هیات ایرانی در ویانا می نویسد که گفته است، مذاکراتی که برای چهار روز با قدرت های جهان در ویانا ادامه داشت، به دلیل آنکه هیات ایرانی می خواهد در برخی مسایل با تهران مشورت کند، متوقف شده است.

تصمیم مشورت با تهران زمانی اتخاذ شد که واشنگتن روز پنجشنبه اعلان کرد که بیش از 10 شرکت و افراد را به خاطر تخطی از تحریم ها علیهء ایران شامل لست سیاه ساخته است.

این درحالیست که رییس کمیتهء تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از کشور های عضو ملل متحد خواسته است تا به ادامهء تحریم ها علیهء ایران ادامه دهند.

گاری کوینلان (Gary Quinlan) سفیر آسترالیا در سازمان ملل که ریاست کمیتهء تحریم های شورای امنیت آن سازمان به عهده دارد گفته است، توافقنامهء موقت کشورهای (1+5) با ایران یک انکشاف مثبت است، اما کشورهای عضو این سازمان باید به انجام مکلفیت قانونی شان ادامه دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:20 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG