لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

راه اندازی یک راه پیمایی بی سابقه پاکستان!


اعضای خانواده های افرادی که در ایالت نا آرام بلوچستان پاکستان مفقود الاثر شده اند به یک راه پیمایی بی سابقه دست زدند.

اعضای خانواده های افراد مفقود شده در بلوچستان راه پیمایی 2 هزار کیلومتری را که سه هفته قبل در شهر ساحلی کراچی متوقف کرده بودند، دوباره آغاز نمودند. آنها با این اقدام می خواهند در مورد سرنوشت عزیران گمشده خود معلومات پیدا کنند.

ده ها زن، مرد و کودک که فاصله 700 کیلومتری را از شهر کویته مرکز بلوچستان با پا شروع کرده و سه هفته قبل به کراچی رسیده بودند، روز شنبه مارش خود را بسمت اسلام آباد پایتخت این کشور آغاز کردند. آنها اکنون 1200 کیلومتر دیگر پیاده می روند.

در بلوچستان از سال 2004 به اینسو شورش های آزادی خواهی دوباره اوج گرفته و این ایالت را نا آرام ساخته است.

محمد قادر بلوچ رهبر این مارش گفت، هدف اساسی آنها آزادی عزیزان شان می باشد، اما متاسفانه تا حال از سوی حکومت در این راستا کدام کمکی بدست نیاورده اند.

آقای بلوچ 70 سال عمر دارد و رییس یک سازمان غیر دولتی بنام صدای گمشده گان بلوچ می باشد. او گفت اکنون هدف نهایی مارش اسلام آباد می باشد و از آنجا در مورد اقدام بعدی تصمیم خواهند گرفت.

بلوچستان که از نگاه مساحت برابر با کشور های بزرگ اروپایی مانند ایتالیا می باشد، ذخایر غنی مس، طلا و گاز طبعی دارد ولی نفوس آن در مقایسه با دیگر ایالات پاکستان کمتر می باشد.

از نگاه رشد اقتصادی هم بلوچستان نسبت به دیگر ایالات پاکستان کمترین پیشرفت را دارد. از همین رو باشنده گان این ایالت خواهان خود مختاری و سهم بیشتر در منابع طبعی ایالت خود می باشند.

آخرین بار شورش های آزادی خواهی در بلوچستان در سال 2004 آغاز شد و هنوز هم شورشیان به طور منظم بر قوای پاکستان حمله می کنند.

سازمان های حقوق بشر، اردو و ادارهء استخبارات پاکستان را متهم می سازند که آزادیخواهان بلوچ را ربوده، به قتل می رسانند و بعداً اجساد آنها را در کنار سرک می اندازند.

نظر به گزارش سازمان حقوق بشر هیومن رایتس واچ، از سال 2011 به اینسو بیش از 300 نفر به چنین سرنوشت در بلوچستان دچار شده اند.

مقامات امنیتی پاکستان این ادعا ها را رد کرده و می گویند که با شورش جدی در این ایالت روبرو هستند.

ستره محکمه پاکستان هم تحقیقات را در مورد قضایای مفقود شدن افراد در بلوچستان آغاز کرده و از حکومت خواسته است که افراد مفقود شده را پیدا کند.
XS
SM
MD
LG