لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

فعالان جامعه مدنی هرات: با عاملان خشونت علیه زنان برخورد جدی شود


ستاره خانمی که در ولایت هرات مورد خشونت قرار گرفته است.
ستاره خانمی که در ولایت هرات مورد خشونت قرار گرفته است.
ده ها تن از فعالان نهاد های جامعه مدنی در ولایت هرات در یک گردهمایی، خشونت علیه زنان را محکوم کرده و از دولت افغانستان خواهان برخورد جدی با عاملان این قضایا شده اند.

این اقدام بعد از آن صورت می گیرد که دو روز قبل یک مرد که گفته می شود معتاد به مواد مخدر است، به صورت بیرحمانه لب و بینی زن جوان خود را بریده و از محل فرار کرده است.

مقامات محلی هرات می گویند، دو فرد مظنون به این قضیه را بازداشت کرده و تلاش ها به خاطر گرفتاری عامل اصلی این قضیه جریان دارد.

ستاره، خانم بیست و دو ساله هراتی که شوهرش بینی و لب وی را بریده هم اکنون در یکی از بخش های شفاخانه حوزه وی هرات تحت مراقبت جدی داکتران قرار دارد.

او می گوید، زمانیکه یازده سال بیشتر نداشت به ازدواج این مرد که در کشور ایران معتاد شده بود، در آمد.

نسیمه، مادر ستاره از دولت افغانستان خواهان گرفتاری عامل این رویداد می باشد.

او همچنان می گوید، عامل اصلی این قضیه که داماد وی است از روز گذشته به این سو با استفاده از تلیفون، خواهان پس گیری چهار طفل خرد سال خود بوده که هم اکنون نزد آنان می باشد.

ستاره خانم بیست و دو سالهء هراتی در حالی قربانی خشونت های خانوادگی می شود که در چند ماه اخیر مسوولان محلی در ولایت هرات از کاهش خشونت ها علیه زنان سخن گفته اند.

ماریا بشیر رییس څارنوالی استیناف هرات از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و شماری از نهاد های حمایت از حقوق زنان را متهم به گرفتن پروژه های مختلف با استفاده از نام زنان می کند.

خانم بشیر همچنان می گوید، در سال جاری خودسوزی زنان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته ولی از آغاز سال روان به این طرف حدود بیست تن از زنان به خاطر خشونت های گوناگون جان های شان را از دست داده اند.

مسوولان در شفاخانه حوزه وی هرات می گویند، در حال حاضر وضعیت صحی ستاره نسبتاً قناعت بخش است.

اما مقامات محلی در این ولایت اطمینان می دهند، در صورتیکه مشکلات صحی این خانم جوان در این ولایت برطرف نشود تلاش خواهند کرد تا او را به خاطر تداوی بهتر به بیرون از کشور انتقال دهند.

اما ستاره یگانه زن در ولایت هرات نیست که قربانی خشونت خانوادگی می شود، بلکه مانند او صد ها زن دیگر افغان به خاطر مشکلات گونان و عرف و عنعنات ناپسند، این مشکلات را متحمل شده و یا هم جان داده اند.

در چند سال گذشته شماری از زنان در این ولایت غربی افغانستان سر بُریده شده و همچنان در چند روز اخیر طوری که مسوولان ریاست څارنوالی استیناف ولایت هرات می گویند، مردی که خود نهادی را به حمایت از حقوق زنان در این ولایت اداره می کرد، زن جوان خود را کشته و سپس به دار آویخته تا بتواند با استفاده از این شیوه نشان دهد که وی خود را حلق آویز کرده است.

شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG