لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

روند توزیع کمک های زمستانی برای فامیل های بی بضاعت آغاز شد


وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان به همکاری سازمان ملل متحد روند توزیع کمک های زمستانی را برای بیش از1200 خانوادهء بی بضاعت و بی جا شده در ولایت کابل آغاز کرد.

به اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران، کمک های زمستانی برای 26000 فامیل بیجا شده و عودت کننده در نظر گرفته شده که روند توزیع آن تا اخیر ماه جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

به سلسلهء این تلاش ها، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان به همکاری ( یو ان اچ سی آر ) به روز یکشنبه روند توزیع کمک های زمستانی را به بیش از دوازده صد خانواده بی بضاعت و مستحق در ولایت کابل آغاز کرد.

جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان در مراسم توزیع این کمک ها در مورد چنین گفت:

« وزارت مهاجرین در نظر دارد که این کمک ها برای افراد بی بضاعت که در اطراف کابل زنده گی می کنند توزیع شود، برای خیمه نشینان این کمک ها در قدم اول در نظر گرفته نشده است، بخاطریکه برای آنها سایر ادارات و موسسات کمک کننده، کمک های را تدارک دیده اند و توزیع آن از طریق آنها صورت می گیرد.»

اما به گفتهء آقای انوری، در صورت بروز مشکل در جریان فصل زمستان، برای خیمه نشینان نیز از طریق ادارهء ملی مبارزه با حوادث کمک های توزیع خواهد شد.

این کمک ها شامل گندم، وسایل آشپزخانه، ترپال، روغن، دال، زغال و کمپل می گردید که برای خانواده های بی بضاعت در شهر کابل و ولسوالی های قره باغ، پغمان، سروبی و چهارآسیاب این ولایت توزیع گردید.

به اساس معلومات کمیشنری سازمان ملل در امور مهاجران، در سال گذشته برای 40 هزار خانواده کمک های از سوی این اداره در هماهنگی با حکومت افغاستان توزیع گردید.

بیجا شده گان داخلی در افغانستان که تعداد شان به صد ها هزار تن می رسد در اثر عوامل مختلف از چندین سال به این طرف در شهر کابل و سایر شهر های مرکزی آمده اند.

در این حال وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان می گوید، عربستان سعودی نیز در حال فراهم کردن مواد غذایی برای ده هزار خانوادهء بی بضاعت در افغانستان است.

آقای انوری از تطبیق ستراتیژی منطقوی که قبلاً از سوی این وزارت تدوین شده بود نیز خبر داده و گفت، به اساس آن کار های بنیادی به شمول ایجاد شهرک ها روی دست گرفته شده اند.

شماری از افراد بی بضاعت و بیجا شده در بخش های مختلف ولایت کابل می گویند که آنان در زنده گی با مشکلات زیاد روبرو بوده و نیاز به همچو کمک ها دارند:

« هیچ چیز نداریم و نداشتیم اینکه امروز نام ما اینجا بر آمده بسیار خوش هستیم و خانواده ام نیز خوش می شوند.»

«اینها آمدن دیدن که هفت طفل دارم شوهرم در مکتب اعتبار خان چوکی دار است پنج هزار معاش دارد اگر در هر ماه این مواد برای ما داده شود هیچ مشکلی نداریم.»

در این حال مسوولان کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین یا UNHCR و سازمان غذایی جهان از همکاری برای رفع مشکل بیجا شده گان در سال های آینده در افغانستان اطمینان دادند.

این در حالیست که به گفتهء وزارت امور مهاجرین وعودت کننده گان، تعداد بیجا شده های داخلی در کشور نسبت به سال گذشته 15درصد افزایش یافته است.

مسوولان در این وزارت علت این مساله را در کنار نا امنی ها بیشتر بیکاری، اختلافات قومی و مذهبی و خانوادگی عنوان می کنند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG