لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

زاخیلوال: مذاکرات پشت پرده در مورد توافقنامه امنیتی، ادامه دارد


حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان
در حالی که وزیر مالیه افغانستان می گوید مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا در پشت پرده ادامه دارد، شماری از اعضای مشرانو جرگه خواهان امضای فوری این توافقنامه شده اند.

به دنبال نگرانی های مردم بخاطر تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا، وزیر مالیه گفته است که گفتگو ها میان مقام های افغان و امریکایی روی امضا این توافقنامه در عقب پرده جریان دارند.

با این حال شماری از سناتوران در نشست عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه گفتند که تاخیر در امضای توافقنامهء امنیتی با امریکا در کل نگرانی ها را در کشور به میان آورده است.

به گفتهء آنان، این مساله بیشتر بالای اقتصاد و سرمایه گذاری اثر منفی برجا گذاشته است.

گل احمد اعظمی و هدایت الله رهایی دو تن از این سناتوران:

« عدم امضای این سند تاثیر منفی بالای تجارت، وضعیت مردم افغانستان و حتی بر روحیه نیرو های افغان داشته است. تقاضا ما از رییس دولت اینست همان تعهد که در روز نخست لویه جرگه مشورتی کرده بود آن را عملی بسازد.»

« این توافقنامه که امضا نمی شود یک تاثیر بسیار منفور را در بخش های مختلف به جا گذاشته است، بخصوص در بخش تجارت قیمت ها بلند رفته است و مردم از این بابت بسیار نگران اند.»

حکومت افغانستان بخاطر مشوره روی امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا در اواخر ماه عقرب لویه جرگه مشورتی را برگزار کرد.

هر چند لویه جرگه مشورتی این توافقتنامه را تایید کرد، اما رییس جمهور کرزی گفته است تا زمانی که در افغانستان صلح و امنیت تامین نگردد و نیز تلاشی خانه های افغان ها از سوی عساکر امریکایی متوقف نشود، این توافقنامه امضا نخواهد شد.

اما شماری از مقام های امریکایی گفته اند که اگر توافقنامهء امنیتی و دفاعی هر چی زودتر امضا نشود ممکن امریکا روی خروج تمام نیرو های خارجی از افغانستان تصمیم بگیرید.

در این میان وزیر مالیه افغانستان که عضو هیات مذاکره کننده از جانب حکومت افغانستان در مورد توافقنامه امنیتی و دفاعی است می گوید، هم اکنون مذاکرات پشت پرده بخاطر امضای این توافقنامه ادامه دارند.

حضرت عمر زاخیلوال به روز شنبه در نشست خبری در کابل در مورد چنین گفت:

« این مذاکرات فعلاً در پشت پرده جریان دارد و پیشرفت های هم در ساحات مختلف آن صورت گرفته است ما امیدوار استم که بالاخره هر چی زودتر این پیشرفت ها به جای برسد که زمینه خوبی را به امضاء موافقتنامه آماده بسازد.»

آقای زاخیلوال می گوید که نه حکومت و نه هم رییس جمهور کرزی گفته است که توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا به امضا نمی رسد.

وی گفته است که در ارتباط به شرایط حکومت افغانستان پیشرفت های هم صورت گرفته و این را رد می کند که گویا همه عساکر بین المللی افغانستان را ترک و کمک های شان با این کشور را متوقف خواهند ساخت.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG