لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

وزیر خارجه امریکا، مهلت امضای پیمان امنیتی را تمدید کرد


جان کری وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی که دیروز منتشر شد گفت، این حتمی نیست که موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تا ماه جنوری امضا شود.

باوجود آنکه آقای کری روی این مساله تاکید کرد که امریکا خواهان امضای هرچه زودتر این سند است، ولی برای اولین بار از امکان امضای آن بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سخن گفت.

مقامات امریکایی به این سبب خواهان امضای هرچه زوتر این پیمان اند، تا حضور نیروهایشان در افغانستان را بعد از سال 2014 قانونی سازند.

جان کری در مصاحبه اش بازهم ابراز داشت که این سند باید هرچه زودتر امضا شود.

کری گفت، اگر نیروهای امریکایی در افغانستان نباشند، ممکن قوای افغان با مشکلات جدی مواجه گردند.

کری افزود مطمین است که یا رییس جمهور کرزی یا رییس جمهور آینده افغانستان، این سند را امضا خواهد کرد ولی بیانداشت به نظر وی رییس جمهور کرزی باید این کار را کند.

جواب جان کری به این سوال که آیا کرزی این سند را چنانکه سال گذشته روی آن توافق شده بود، امضا خواهد کرد، گفت، نخیر.

وزیر خارجه امریکا این را هم افشا کرد که وی به شکل مستقیم نه، بلکه توسط یک وزیر کابینه افغانستان با رییس جمهور کرزی مذاکره کرده است.

کری گفت، این همان سندی است که در مورد آن صحبت شده و رییس جمهور کرزی حتی یک روز پیش، توسط همین وزیر به وی گفت، زبان و ادبیات این سند درست اند و و در آن تغیر نمی آورند.

در حالی که روابط میان کابل و واشنگتن روی امضای این سند تیره شد، رییس جمهور کرزی به روز شنبه در جریان دیدارش از هند گفت، دیگر بالای امریکا اعتبار ندارد.

وی همچنان ابراز داشت که از هشدار های امریکا نمی هراسد. وی امریکا را متهم کرد که یک چیز می گوید و چیز دیگر می کند.

آقای کرزی به طور خاص به نامه یی اشاره کرد که رییس جمهور اوباما در مورد عدم حملات بر خانه های افغان ها به وی اطمینان داده بود، ولی گفت، امریکایی ها باید این مساله را عملاً ثابت سازند و به خانه های افغانها احترام بگذارند.

جان کری این را پذیرفت که حامد کرزی از آنها ضمانت های دیگری هم خواسته است و گفت، این واضح است که آنچه کرزی می خواهد، اطمینان و ضمانت است.

جان کری یک بار دیگر دلایل عجله برای امضای این پیمان را واضح ساخته گفت، امریکا و متحدین آن، برای پلان خروج سربازان شان از افغانستان به وقت نیاز دارند.

کری گفت، وی خواهان پیروزی افغانستان است و پیروزی به معنای ایجاد یک اردوی است که بر پای خود ایستاده باشد و امنیت مردم را تامین نماید.
XS
SM
MD
LG