لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

«پاکستان هنوز هم سیاست اش را در برابر افغانستان تغییر نداده»


سرمقاله ها و مطالب بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل، به همکاری پاکستان در روند تلاش های صلح افغانستان و خشونت علیه زنان افغان اختصاص یافته اند.


ویسا
روزنامهء ویسا در سرمقاله اش در مورد اظهارات تازهء سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان تبصره کرده که گفته است، طالبان در رابطه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان جواب منفی برای آنان داده اند.

در سرمقاله آمده است که از اظهارات سرتاج عزیز چنین معلوم می شود که پاکستان هنوز هم سیاست اش در برابر افغانستان را تغییر نداده است.

به باور سرمقاله نویس ویسا با توجه به این مساله چنین بر می آید که آمدن حکومت ملکی جدید در پاکستان و تغییر لوی درستیز آن کشور برای پروسهء صلح افغانستان خبری خوشی را به همراه ندارد.

روزنامه نوشته است، این هم روشن خواهد شد که عقب نشینی پاکستان در خصوص همکاری با پروسه صلح افغانستان در واکنش با سفر رییس جمهور کرزی به هند و خواست سلاح از این کشور است و یا خیر.


سرنوشت
روزنامه سرنوشت نیز سرمقاله اش را به همین مساله اختصاص داده است. در سرمقاله به اظهارات سرتاج عزیز اشاره شده که گفته است طالبان حکومت و قانون اساسی افغانستان را به رسمیت نمی شناسند.

به نوشته روزنامه از اظهارات سرتاج عزیز چنین بر میاید که این واکنشی باشد در برابر اظهارات اخیر رئیس جمهور کرزی که گفته است صلح افغانستان اول بدست امریکا و بعد بدست پاکستان است.

در یک بخش سرمقاله روزنامه سرنوشت سخنان سرتاج عزیز مبنی بر این که پاکستان بر طالبان کنترول ندارد و اکثر رهبران طالبان در افغانستان و یا قطر بسر می برند کاملاً نادرست خوانده شده است.

سرنوشت همچنان نوشته است که پاکستان تا کنون ملا عبدالغنی برادر رهبر شماره دو طالبان را آزاد نکرده و هنوز هم تحت نظارت استخبارات آنکشور قرار دارد.


آرمان ملی
در این میان روزنامه آرمان ملی سرمقاله اش را به مساله خشونت علیه زنان در افغانستان اختصاص داده است.

روزنامه نوشته است واقعات اخیر خشونت علیه زنان در ولایت های هرات و بغلان نشان داد که تلاش های دوازده ساله در خصوص محو خشونت علیه زنان بی نتیجه بوده است.

در سرمقاله آمده است که مردم از نقش دولت راضی نیستند زیرا بارها دیده شده که عاملین خشونت علیه زنان بازداشت نمی شوند و اگر بازداشت هم شوند پس از چند روز محدود دوباره رها می گردند.

در بخش اخیر سرمقاله روزنامه آرمان ملی از مردم نیز خواسته شده است طوری که پیغمبر بزرگوار اسلام فرموده با زنان، مادران و خواهران شان به گونه مناسب رفتار کنند.


محور
روزنامه محور در صفحه نخست اش نظر هندوهای افغان و سک ها را در مورد فیصله ولسی جرگه در رابطه به رد اختصاص یک چوکی در این جرگه انعکاس داده است.

روزنامه نوشته شده است که هندوهای افغان می گویند که آنان با این فیصله می خواهند تا ما را از این کشور اخراج کنند.

در این مطلب آمده است که هندوها و سک های افغان، این کشور را وطن اصلی شان میدانند بنابر این حقوق مدنی آنان باید داده شود.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG