لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

میان نیروهای افغان و طالبان در ساروان قلعه آتش بس بمیان آمده است


از چند روز به این طرف گزارش های ضد و نقیضی در مورد تلاش های صلح میان قوماندانان محلی اردوی ملی و طالبان مسلح در ولسوالی سنگین ولایت هلمند به نشر می رسند.

هرچند مقام های اردوی ملی در هلمند به گونه رسمی این خبر را تایید نمی کنند اما محمد داوود رییس شورای اجتماعی ولسوالی سنگین این ولایت در مورد اظهاراتی داشته است.

آقای داوود می گوید، باشنده های منطقه ساروان قلعه ولسوالی سنگین طالبان مسلح را وادار کرده اند تا ماین های جاسازی شده شان را دوباره خنثی ساخته و یا هم نیروهای اردوی ملی را اجازه دهند تا این کار را انجام بدهند:

« حدود 15 روز قبل باشنده گان ولسوالی سنگین نزد من آمده بودند و گفتند که کشت زارهای ما آبیاری و کشت همه توسط اردوی ملی متوقف گردیده ما چه کار باید کنیم، من برای شان گفتم که شما با اردوی ملی ببینید.
به سطح طالبان اگر باشد نزد طالبان بدون اجازه کمیسیون کدام کاری انجام نمی دهد و بالای تمام پروگرام آن آگاه می باشد. ما تا حالا بالای مردم سنگین مطمین نیستیم و به نتیجه این کار می بنییم، اگر صلح بیاید تمام مردم به آن خوشبین هستند. »


حبیب الله شمالانی ولسوال سنگین ولایت هلمند می گویند به او نیز خبر آتش بس میان قوماندانان محلی اردوی ملی و طالبان مسلح در منطقه ساروان قلعه رسیده است اما او می افزاید که تا حالا به گونهء رسمی به وی در مورد چیزی گفته نشده است.

چند سال قبل نیز گزارش های به نشر رسیده اند که در منطقه ساروان قلعه ولسوالی سنگین ولایت هلمند میان قومندانان محلی طالبان مسلح و اردوی ملی آتش بس صورت گرفته اما طالبان این آتش بس را نقض کرده و مناطقی را در این ولسوالی تصرف کردند.

فضل الباری فیاض رییس کمیته ولایتی شورای صلح در هلمند در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که به روز یکشنبه در مورد آتش بس در ساروان قلعه میان قوماندانان طالبان و مقام های محلی اردو ملی صحبت های صورت خواهد گرفت.

او گفت که نمایندهء کمیته ولایتی شورای صلح هلمند نیز در این نشست حضور خواهد داشت:
« گفتگو ها در جریان است معاون لوا دیروز طالبان را خواست و آنها را در تانگ ها گشت داد بیرق طالبان هم بود و از مردم هم، امروز در څارم کلا با طالبان گفتگو می شود.
پروسه در جریان است. آنها از من خواسته اند که از دفتر خود معلومات به دست بیاورید و در این کار با ما اشتراک کن. »


شماری از کارشناسان می گویند، اگر در مناطق شمال هلمند که بیشتر نا امن هستند این تلاش ها موثر واقع گردند، در مناطق دیگری این ولایت نیز در مورد آتش بس صحبت های آغاز خواهد شد.

یکی از باشندهای ولسوالی سنگین هلمند که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، او طالبان مسلح را در حالی دید که بیرق های سفید رنگ شان را در دست داشتند در وسایط اردوی ملی داخل بازار شدند.

اما طالبان مسلح تا حالا در مورد این گزارش ها چیزی نگفته اند.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG