لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

«ارگانهای جلوگیری از خشونت علیه زنان، نقش سمبولیک دارند»


حمیده وردگ مسوول نهاد ملی مبارزهء زنان
حمیده وردگ مسوول نهاد ملی مبارزهء زنان
پس از نشر گزارش ها از افزایش خشونت در برابر زنان در ولایات مختلف افغانستان، این بار نهاد ملی مبارزه زنان نهاد های مربوط دولتی در کشور را در راستای جلوگیری از این خشونت ها به بی کفایتی متهم می کند.

مسوولین این سازمان می گویند که خشونت علیه زنان در افغانستان روبه افزایش بوده اما ادارات مربوط در این زمینه هیچ اقدام جدی نمی کنند. آنها در یک نشست خبری به روز یک شنبه در کابل گفتند که این ادارات دولتی در قسمت تامین حقوق زنان در افغانستان نقش سمبولیک و نمایشی دارند.

حمیده وردگ مسوول نهاد ملی مبارزهء زنان:
« من می خواهم به آن زن پارلمان بگویم که دیگر بس است، می خواهم به آن وزارت خانهء بگویم که دیگر بس است، می خواهم به رییس جمهور بگویم که دیگر بس است، یا اداره کن یا که همه چیز را تغیر بدهید، و به گونهء تغیر بدهید کسانی که را که واقعی کار می کنند به جای کسانی که سمبولیک کار می کند مقرر کن تا جلو خشونت ها را بگیرند. »

خانم وردگ افزود، در این اواخر رویداد های خشونت در برابر زنان در ولایات میدان وردگ، بغلان، قندز و هرات بیشتر شده اند.

وی به رویداد ولسوالی انجیل هرات اشاره کرد که سه روز پیش در آن یک مرد لب ها و بینی خانم اش را توسط چاقو برید.

مسوول این نهاد دفاع از حقوق زنان همچنان افزود که ستاره هنوز زنده است و در یکی از شفاخانه های ولایت هرات بستری می باشد.

در یک ماه گذشته گزارش های از تجاوز جنسی بر چهار دختر و زن در ولایت بغلان هم به نشر رسیده اند.

این نهاد فرهنگ معافیت، موجودیت فساد در ادارات عدلی و قضایی و بررسی نشدن دوسیه های مربوط به خشونت علیه زنان را از عوامل عمده افزایش خشونت در برابر زنان می خواند.

وزارت امور زنان در افغانستان ارگانی است که برای مصونیت حقوق زنان در این کشور فعالیت دارد.

سعیده مژگان مصطفوی معین مسلکی و تخنیکی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، برعلاوه وزارت امور زنان، دیگر ارگان ها و ادارات دولتی هم برای تامین حقوق زنان در افغانستان تلاش کرده اند.

خانم مصطفوی افزود که برای محود خشونت علیه زنان در افغانستان باید مردم از حقوق زن آگاه شوند:
« امروز اگر خشونت علیه زنان اتفاق می افتد ناشی از عوامل متعددی است، نه از اثر ناکارایی کدام نهاد دولتی و غیر دولتی و این را به شدت رد می کنم، ما از رویدا اخیر در هرات داشتیم واقعاً شرم آور است، توقوع ما این است که شورای علمای ما بیایند و بگویند که این عمل یک عمل خلاف انسانی و اسلامی است. »

با درنظرداشت رویداد های اخیر خشونت ها در برابر زنان، مردم می گویند که این مشکل اجتماعی در افغانستان افزایش یافته است.

اما برخی فعالان حقوق زن به این باورند که خشونت در برابر زنان در کشور افزایش نیافته بلکه اکنون موارد چنین خشونت ها بیشتر در ادارات دولتی به ثبت رسیده و در رسانه ها منتشر می شوند.


لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG