لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

ذخایر بزرگ "آب شیرین" در اعماق ابحار "شور"


مهتاب در فاصلهء (384,400 km) کیلومتری کرهء زمین قرار دارد، اما با وصف صد ها هزار کیلومتر فاصله، انسان توانسته است در مورد مهتاب تحقیقات جالب و گسترده یی را انجام دهد.

انسان برای نخستین بار توسط سفینهء فضای اپولوی یازدهم به مهتاب سفر کرد و به تاریخ بیستم جولای سال 1969 میلادی قدم بر سطح آن نهاد. از آن زمان تا اکنون سفینه های متعددی به مهتاب ارسال شده است.

دانشمندان کشورهای مختلف جهان با استفاده از وسایل مغلق و تکنولوژی خیلی مدرن و پیشرفته تحقیقات وسیع و گسترده یی را در مورد مهتاب را انجام داده، امروز در مورد مهتاب اطلاعات نسبتاً کافی در دست دارند.

اگر حجم اطلاعات موجود در مورد مهتاب، با معلوماتی که انسان در مورد ذخایر اساسی ترین ماده لازمی برای حیات، یعنی ابحار جهان مقایسه شود، متوجه خواهیم شد که اصلاً قابل مقایسه نیست، حتی می توان گفت که دانشمندان در مورد ابحار جهان اصلاً هیچ نمی دانند.

هفتهء نیست که ابحار دانشمندان جهان را متعجب نسازد. طور مثال در جریان یک ماه گذشته، یکنوع کاملاً ناشناختهء کوسه ماهی همرهد شارک در سواحل کالیفورنیای امریکا کشف شد.

دانشمندان استرالیایی دو نوع کاملاً جدید دلفین ها را در سواحل آسترالیا کشف کردند.

یک تیم تحقیق کننده گان بریتانیایی از کشف کهن ترین صدف زندهء جهان که حدود 507 سال عمر داشت، اطلاع دادند.

یک گروپ از نهنگ های پیلوت ویلس به دلایل نا معلوم و مجهول برای دانشمندان در سواحل امریکا در شوگرلوف کی (Suger loaf Key) بطور جمعی خودکشی کردند.

دانشمندان روسی و استرالیایی اعلان کردند که بر خلاف انتظارت و محاسبات قبلی، بستر ابحار خیلی بیشتر از آنچه که تصور می شد، گاز میتان را که در تولید گازهای گلخانه یی نقش مهم دارد به اتمسفیر زمین آزاد می سازد.

جالب ترین کشف اخیر در مورد ابحار جهان اینکه ذخایر بزرگ آب شیرین در اعماق ابحار جهان نهفته است، دانشمندان جهان را خیلی متحیر ساخت.

یک تیم دانشمندان آسترالیایی براساس تحقیقاتی که در اعماق ابحار جهان انجام داده اند، می گویند، ذخایر بزرگ آب شیرین در اعماق سواحل استرالیا، چین، امریکایی شمالی و افریقای جنوبی قرار دارد.

مطالعات آن ها نشان می دهد که حدود 500 هزار کیلومتر مکعب آب شیرین، یا کمترنمکی در بستر ابحار جهان زندانی است.

ونسانت پوست (Vincent Post) هایدرو جیولوژیست آب های زیر زمینی در پوهنتون فلندرز (Flinders University) آسترلیا می گوید:
"حجم آب های شیرین موجود در اعماق ابحار حدود صد مراتبه بیشتر از مقدار همهء آب هایست که از قرن نزدهم میلادی به اینسو از عمق زمین استخراج شده است."

ذخایر جدیداً کشف شدهء آب شیرین می تواند، مقدار کافی آب را برای آن مناطق جهان فراهم کند که با کمبود آب آشامیدنی مواجه اند.

براساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان ملل متحد، تا سال 2030 میلادی حدود 50 درصد نفوس کرهء زمین به شکلی با مشکل آب مواجه خواهند بود.

کشف آب های شیرین در اعماق ابحار جالب برای آنست که انسان صدها هزار، حتی ملیون های کیلومتر دورتر از کره زمین تحقیقات را انجام می دهد، بدون آن خود دقیقاً خانه و محیط اطراف خودش راشناخته باشد.

دلیلی روشن بر صدق این مدعا اینست که اگر صرف لست کشفیات ماه اخیر در ابجار جهان ادامه داده شود، بدون تردید مواد کافی را برای چندین برنامهء "تازه های سیانس و تکنولوژی" فراهم خواهد کرد.

بناً هیچ جای تعجب نخواهد بود، اگر روزی شاهد کشف موجودات شبیه به انسان و پری های دریایی نیز در ابحار جهان باشیم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG