لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

کوریای جنوبی، کمک 43 میلیون دالر را با افغانستان تعهد کرد


کوریای جنوبی تعهد کمک 43 میلیون دالر را در بخش های حمایت از زنان و حکومت داری خوب به افغانستان نموده است.

سفیر کوریای جنوبی در کابل می گوید، کمک 43 میلیون دالری با افغانستان بخشی از تعهد این کشور در کنفرانس توکیو به افغانستان است.

یانک چیول چا گفت، این کمک ها تا سه سال آینده در بخش های حمایت زنان افغان، صحت، محو خشونت علیه زنان، بلند بردن ظرفیت ها، آموزش و حکومت داری خوب به مصرف میرسد.

او اضافه کرد، پروژه های که قرار است در این بخش ها با استفاده از کمک تازهء کشورش با افغانستان تطبیق گردند، مسوولیت آن به دوش چهار ادارهء سازمان ملل (یو ان دی پی)، (یو ان ومن)، (یونیسف) و (یو ان اف پی ای) می باشد:

« کوریای جنوبی هم در نیم قرن گذشته با جنگ و فقر شدید مقابل بود، اما ما این مشکلات را به کمک سازمان ملل حل ساختیم.
و حالا در میان کشورهای قرار داریم که با کشورهای دیگر رو به انکشاف کمک و همکاری می کنند. »


سفیر کوریای جنوبی در کابل می گوید که پول تازه تعهد شده در ولایات کابل، ننگرهار، غور و بامیان به مصرف خواهد رسید.

توافقنامهء این کمک کوریای جنوبی به روز دوشنبه از سوی سفیر آن کشور در کابل و مارک براودین معاون یوناما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان به امضا رسید.

آقای براودین این کمک برای افغانستان را بسیار مهم خواند:
« من میدانم که تمام ادارات و خاصتاً سازمان ملل از این کمک کوریایی جنوبی اظهار سپاس می کنند و این کمک در یک زمانی صورت می گیرد که در افغانستان سه دورهء مهم انتقال در جریان است، انتقال اجتماعی - اقتصادی، امنیتی و سیاسی. »

هرچند تعدادی از مردم نگران اند که با خروج سربازان خارجی پس از سال 2014 میلادی از افغانستان کمک های جهانی با این کشور کاهش میابد.

اما مقام های افغان مطمین اند که جامعه جهانی در کنفرانس توکیو و پس از آن تا چند سال دیگر وعده کمک های مالی را با افغانستان نموده است.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG