لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

مجددی: تاخیر امضای توافقنامه امنیتی، خلاف منافع ملی کشور است


ذبیح الله مجددی منشی عمومی حزب جبهه ملی نجات افغانستان
ذبیح الله مجددی منشی عمومی حزب جبهه ملی نجات افغانستان
حزب جبههء ملی نجات افغانستان به رهبری حضرت صبغت الله مجددی تاخیر در امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن را بی اعتنایی به منافع ملی و بی احترامی به خواست افغانها می خواند.

جبهه ملی نجات افغانستان باور دارد که رییس جمهور کرزی به هدف جلب حمایت امریکا برای بقای تیم او در قدرت امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را به تاخیر انداخته است.

ذبیح الله مجددی منشی عمومی این حزب در نشست خبری به روز سه شنبه در کابل تاخیر در امضای این توافقنامه را برخلاف منافع ملی کشور خواند.

آقای مجددی از رئیس جمهور کرزی خواست تا با احترام گذاشتن به فیصلهء لویه جرگهء مشورتی هر چه زودتر توافقنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا را امضا کند:

« همه امضای این توافقنامه را ضروری میدانند متاسفانه رئیس جمهور آقای کرزی با تعلل های بی اساس و نادرست خلاف منافع کشور ما قرار گرفته است.
این همه یک بهانه اند وی می خواهد با این کار برای تیم اش از امریکا حمایت بدست بیاورد، رئیس جمهور کرزی باید با احترام گذاشتن به قطعنامه لویه جرگه مشورتی هرچه زودتر قرار داد امنیتی و دفاعی را با ایالات متحده امریکا امضا و طریقه های تطبیق قانون آن را تکمیل و نگرانی های ملت را رفع بسازد. »


حضرت صبغت الله مجددی رهبر حزب جبهه ملی نجات افغانستان که ریاست لویه جرگه مشورتی را نیز بر عهده داشت گفته بود که در صورت امضا نشدن توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا از سوی رئیس جمهور کرزی کشور را ترک خواهند کرد.

اما به اساس معلومات اعضای این حزب آقای مجددی جهت تداوی در خارج از کشور بسر می برد و قرار است بزودی به کشور برگردد.

این اظهارات در حالی ابراز می گردند که معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا به تازه گی گفته است، واشنگتن خواهان به امضا رسیدن هر چه زوتر توافقنامه امنیتی و دفاعی با افغانستان است.

اما جان کری وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با تلویزیون ای،بی،سی که به روز یکشنبه نشر شد گفته، ممکن است توافقنامهء همکاری های امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن توسط جانشین رییس جمهور کرزی امضا شود.

اما رئیس جمهور کرزی همواره روی شرط های افغانستان تاکید کرده و گفته است که عملیات برخانه های افغان ها خلاف منافع ملی کشور است.

آقای کرزی همچنان تاکید نموده که اگر پروسهء صلح در افغانستان به گونه عملی آغاز نشود امضای این توافقنامه به زیان کشور خواهد بود.

در این میان شبکهء فعالان جوان برای اصلاح و تغییر وارد کردن فشار بر رئیس جمهور در این خصوص را به نفع منافع ملی کشور نمی داند.

محمد سنگر علی زاده رئیس این شبکه:
« ما در حالی که روی ضرورت امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن یک بار دیگر تاکید می کنیم اما از سوی دیگر ازدیاد فشار ها از جانب رسانه ها بر رئیس جمهور را، به نفع ملت و منافع افغانستان نمیدانیم.
امضای این قرارداد به فضای آرام نیاز دارد و ایجاد فضای ناآرام توسط رسانه ها می تواند روی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی تاثیر بد برجا بگذارد. »


قبل از این شماری از احزاب سیاسی، نهاد های جامعه مدنی و نماینده گان شورای ملی از تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن ابراز نگرانی کرده اند.

آنان باور دارند که این مساله بر اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور تاثیرات منفی بر جا گذاشته است.

اما با وجود این خواست ها تا حالا رییس جمهور کرزی برای امضای این توافقنامه آماده گی نشان نداده است.

سحر لیوال
XS
SM
MD
LG