لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

کاترین اشتون می گوید، بزودی گفتگو با ایران آغاز می شود


مسوول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا می گوید، گفتگو روی برنامهء جنجال برانگیر اتمی ایران به زودی آغاز خواهد شد.

کاترین اشتون درمذاکرات روی برنامه اتمی ایران از پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافهء آلمان، نماینده گی می کند.

گفتگو متخصصین روی مسالهء اتمی ایران هفتهء گذشته به تعویق افتاد و در حال حاضر تهران و اتحادیه اروپا در بروکسل در تلاش آغاز دوبارهء این مذاکره می باشند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران قراراست در هفتهء جاری با رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.

کاترین اشتون روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران هرچه زود ترآغاز شوند. خانم اشتون اضافه کرد دراین مورد به یک موافقتنامه نیاز است.
کاترین اشتون گفت:
"آرزوی ما این است که روی موعد برگزاری این گفتگو ها توافقی صورت گیرد که امکانات آن موجود باشد، پس از آن امیدوارم که مطابق موافقتنامه گام های را به جلو برداریم. "

برای تعیین موعد این موافقتنامه قراراست، عباس عراقچی معاون وزیر خارجهء ایران و کاترین اشتون رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا امروز در بروکسل با هم ملاقات کنند.
کاترین اشتون گفت:
"انتظار دارم که در اسرع وقت بتوانیم روی یک جدول زمانی گام های را برداریم. "

رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد، مذاکره و گفتگو روی برنامه جنجال برانگیز اتمی ایران، اساس یک جریان دیپلوماتیک به شمار می رود.

وزاری خارجه 28 کشورعضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقه کردند که اتحادیهء اروپا برخی از تعزیرات موجود بر ایران را پس از آن رفع خواهد کرد که این کشور تعهداتش را در مورد توقف قسمتی از برنامه های اتمی اش برآورده سازد.

ماه گذشته تهران با نماینده های امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان موافقت کرد که تا ششماه آینده برخی از برنامه های اتمی اش را متوقف خواهد ساخت و در بدل آن جامعه بین المللی تعزیرات بر این کشور را کاهش خواهد داد.

اما هفتهء گذشته تعدادی از اعضای کانگرس امریکا تاکید کردند تا قصر سفید فشار را بر ایران افزایش دهد.
براساس آن قصر سفید گفت، فعلاً تعزیرات گذشته بر ایران به حال آن باقی خواهد ماند. گفته می شود، همین موضوع باعث شد تا مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان به تاخیر بیافتد.
XS
SM
MD
LG