لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

نواز شریف: بجای عملیات نظامی باید برای مذاکرات با طالبان آماده شد


ملا فضل الله رهبر نو تحریک طالبان پاکستان
ملا فضل الله رهبر نو تحریک طالبان پاکستان
صدراعظم پاکستان می گوید، کشورش تصمیم ندارد تا علیهء طالبان در آن کشور عملیات نظامی کند.

در اجلاس کابینهء پاکستان، نواز شریف و اعضای حکومت او توافق کردند که گفتگو های صلح را با تحریک طالبان پاکستانی ادامه دهند.

این توافق در حالی صورت می گیرد که رهبر طالبان پاکستان هشدار داده است که تا ایجاد نظام اسلامی حملات را در پاکستان ادامه خواهد داد.

اسلام آباد می گوید، پلان ندارد تا علیهء طالبان مستقر در این کشور، عملیات نظامی کند. اما در عین حال تعهد هم کرده است که به تلاش ها ادامه خواهد داد تا طالبان تشویق شوند تا از طریق گفتگو ها سلاح خود را بر زمین بگذارند.

در این میان ملا فضل الله رهبر نو تحریک طالبان پاکستان، پیشنهاد حکومت را برای گفتگو های صلح رد کرده است.

فضل الله در سال 2009 میلادی، شریعت اسلامی را در وادی سوات نافذ کرد، اما اردوی پاکستان در آن جا عملیات گسترده نظامی را به راه انداخت که در نتیجه این قوماندان طالبان به افغانستان فرار کرد.

فضل الله ماه گذشته پس از آن به حیث رهبر طالبان پاکستانی تعیین شد که حکیم الله محسود رهبر سابق این گروه، در یک حملهء طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شد.

خبرگزاری رویترز می نویسد:
ملا فضل الله گفته است، به حملاتش تا زمانی ادامه خواهد داد که حکومت پاکستان را سرنگون و یک اداره و نظام اسلامی را در آن کشور حکمفرما شود.

به گفتهء این قوماندان طالبان، ایالت پنجاب هم از اینگونه حملات در امان نخواهد بود.

اما حکومت پاکستان به روز سه شنبه گفت، این موضع تندروانه طالبان، به آن معنا نیست که تلاش های صلح ناکام شود.

طارق عظیم یک مسوول دفتر نواز شریف گفته است، اظهارات علنی طالبان با گفته های پشت پرده آن ها فرق دارد.

آقای عظیم افزود، طالبان می خواهند به حیث تندروان شناخته شوند، اما بعضی شبکه ها می گویند که این گروه به گفتگو های صلح تمایل دارند.

نواز شریف صدراعظم پاکستان روز سه شنبه در کابینهء کشورش که برای مشوره در مورد بررسی وضیعت امنیتی پاکستان برگزار شده بود گفت، به جای عملیات نظامی باید برای مذاکرات آماده شوند.

دفتر نواز شریف پس از این نشست در یک اعلامیه گفت: "ستراتیژی حکومت چنین است که با گروه های مختلف وابسته به طالبان، در مورد افراط گرایی و جنگ گفتگو کند."

در اعلامیه همچنان گفته شده است، با تحریک طالبان مذاکره صورت گیرد و از گزینه های دیگر به حیث وسیله آخر استفاده شود.
XS
SM
MD
LG