لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

سازمان ملل: تلفات ملکی در افغانستان افزایش یافته است


سازمان ملل متحد از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر می دهد.

نمایندهء خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز گفت که شمار تلفات غیرنظامیان در یازده ماه گذشته نسبت به عین زمان در سال قبل افزایش یافته است.

یان کوبیش به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که در جریان یازده ماه نخست امسال 2730 نفر کشته و 5169 تن دیگر زخمی شده اند.

به گفتهء کوبیش این رقم ده درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

به گزارش فرانسپرس، سازمان ملل متحد در گزارش که در تازه گی نشر کرده گفته است که انفجارهای کنار جاده و حمله های انتحاری مسوول نصف تلفات بوده اند.

یان کوبش نمایندهء خاص سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که غیرنظامیان هنوز هم قربانی جنگ در افغانستان بوده اند.

کوبش افزوده است که طالبان و دیگر مخالفان مسلح حکومت افغانستان بیشتر سبب تلفات غیرنظامیان شده اند.

کوبش همچنان از گسترش ناامنی در مناطق شمال و غرب افغانستان که نسبتاً آرام بوده اند ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که قرار است نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان عملیات نظامی خود را در پایان سال 2014 میلادی به پایان ببرند.

نمایندهء خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان گفت که رهبرانِ شماری از کشورهای همسایهء افغانستان در مورد وضعیت این کشور پس از 2014 در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

نگرانی آنان این است که با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان ممکن است یک خلای امنیتی به میان آید و تروریزم بین المللی وابسته به القاعده تقویت شود.

کوبیش در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت که مردم افغانستان به انتخابات دلچسپی دارند و بیش از سه میلیون نفر کارت های رای دهی گرفته اند که یک سوم حصهء آنان را زنان تشکیل می دهد.

به اساس گزارش، کوبش از یازده نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواست تا در مبارزات انتخاباتی شان مسایل درست و مناسب را بالا بکشند.

کوبش همچنین گفت که انتخابات آینده افغانستان باید به وضعیت سیاسی افغانستان و وحدت ملی درین کشور کمک کند نه این که به تنش ها دامن زند.
XS
SM
MD
LG