لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

مهاجرین افغان در پشاور از آزار و اذیت پولیس شکایت دارند


مهاجرین افغان مقیم در شهر پشاور از آزار و اذیت پولیس پاکستان شکایت می کنند.

مهاجرین افغان می گویند، با آنکه کارت های اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا ختم سال 2015 میلادی مدار اعتبار اعلان شده است، اذیت و آزار پولیس هنوز هم ادامه دارد.

شماری از این مهاجرین در صحبت با رادیو آزادی گفتند: در این اواخر نه تنها پولیس پاکستان آنها را در گوشه و کنار شهر مورد بازپرس قرار میدهند بلکه به بهانه های مختلف از آنها پول نیز اخذ می کنند.

چند تن از این مهاجرین گفتند:
« نام من قیس است افغان هستم و در پشاور درس می خوانیم از چندی به اینسو پولیس بسیار ما را آزار میدهد و از ما به بهانه های مختلف پول می گیرد. این تنها مشکل من نی بلکه از همه افغانها است. »

« زن و مرد افغان مورد اذیت و آزار پولیس در پاکستان بخصوص در پشاور قرار می گیرند. در بسیاری از نقاط شهر زنها را نیز مورد بازپرس قرار می دهند که این یک مشکل جدی است و باید به این توجه گردد. »

« امین الله کمین هستم مشکلات ما افغانها در مهاجرت زیاد است و مشکل اساسی ما اذیت پولیس است اگر به کار و غریبی می رویم اذیت می شویم و یا به درس می رویم پولیس اذیت کرده می گوید که کارت های شما مدار اعتبار نیست و از حتی از شاگرد های مکاتب پول اخذ می شود. »


مهاجرین افغان مقیم در پشاور در حالی از آزار و اذیت پولیس در این شهر شکایت دارند که عبدالقادر بلوچ وزیر امور مناطق سرحدی پاکستان در سفری که در ماه جولای سال جاری به کابل داشت، تفاهمنامه تمدید اقامت قانونی مهاجرین افغان در پاکستان را با وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان و رییس دفتر (یو ان ایچ سی آر) امضاء کرد.

بر اساس این تفاهمنامه مهاجرین افغان می توانند تا اخیر سال 2015 میلادی در پاکستان باقی بمانند.

با وجود تلاش های مکرر، مقام های پولیس این شهر حاضر به صحبت در مورد نگردیدند.

هنگامی که از همایون شینواری معاون بخش مهاجرین در سفارت افغانستان در اسلام آباد پرسیدم که آیا سفارت افغانستان در مورد شکایت مهاجرین افغان با مقام های پاکستانی به تماش شده است با خیر؟

وی گفت:
« در بسیاری از نقاط هنوز هم اطلاع در مورد تمدید کارت های اقامت مهاجرین افغان داده نشده و در این صورت اگر افغانها از سوی پولیس مورد آزار قرار می گیرند ما به همکاری دفتر (یو ان ایچ سی آر) به قسم گروپی به این مناطق رفته و مشکل آنها را حل می کنیم. »

در حال حاضر به تعداد یک میلیون و شش صد هزار مهاجر افغان با داشتن کارت های اقامت در سراسر پاکستان بسر می برند این مهاجرین افغان می گویند، اگر آزار و آذیت پولیس پاکستان به همین شکل ادامه بیابد آنها با مشکلاتی بیشتری دچار خواهند شد.


فرشته نگاه رادیو آزادی پشاور
XS
SM
MD
LG