لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

اوکراین، کمک روسیه را یک اقدام تاریخی خواند


نیکولای ازاروف صدراعظم اوکراین
نیکولای ازاروف صدراعظم اوکراین
صدراعظم اوکراین توافق بین روسیه و اوکراین را در مورد قرضهء 15 میلیارد دالر و فروش گاز طبیعی یک اقدام تاریخی دانسته، گفت که با عقد این قرارداد اقتصاد اوکراین ثبات می یابد.

نیکولای ازاروف روز چهار شنبه گفت، اوکراین بدون این کمک به یک افلاس و ورشکستگی اجتماعی روبرو بود:

« دیروز یک تحول تاریخی اتفاق افتاد. سه و نیم سال شد که اوکراین مطابق قراردادی قبلی از روسیه گاز می خرید که هر روز خون اقتصاد کشور را می مکید. رییس جمهور اوکراین توانست که به این خیانت علیه منافع ملی ما پایان دهد. همین قدرت های سیاسی که به بی ثباتی کشور ادامه میدهند، مسوول آن هستند. »

همزمان با این، سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو انتقاد کرد که حکومت اوکراین تحت فشار قرار دارد.

لاوروف در این ارتباط، به اتحادیه اروپا اشاره کرد که این کشور را به امضاء قراردادی همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا تشویق می کند:

« تلاش های برای فشار بالای حکومت اوکراین تعجب آور است. این تلاش ها با وجود فیصله ها در مسکو، ادامه دارند. کییف ترغیب می شود که به نفع اروپا انتخاب آزاد دارد. این عبارت در ذات خود متناقض است. همزمان با این یک ملت مستقل به خاطر از حقوق اش محروم ساخته می شود تا براساس شرایط و بدون درنظرداشت منافع ملی اش، معامله کند. »

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز سه شنبه به اوکراین 15 ملیارد دالر کمک کرد و یک - سوم نرخ گاز طبیعی را از آغاز سال جدید به این کشور کاهش میدهد.

وزیر امور انرژی اوکراین دیروز گفت که بر اساس قیمت ارایه شده گاز طبیعی از سوی روسیه اوکراین هر سال 7 ملیارد دالر نفع خواهد کرد.

از سوی دیگر هزاران تن در شهر کییف به اعتراضات شان ادامه دادند و اکثریت آنها در جریان شب در سرک ها خیمه زده اند.

همزمان با این رهبران اپوزسیون حکومت اوکراین از تظاهرات گسترده در روزهای آینده خبر دادند.

دیروز در شهر کییف در میدان اروپا صد ها تن به طرفداری رییس جمهور یانو کویچ نیر تجمع کرده بودند.
XS
SM
MD
LG