لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

شورای صلح، از تعیین ملابرادر برای مذاکرات صلح استقبال کرد


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
مقام های شورای عالی صلح افغانستان می گویند هر فرد که از سوی رهبری طالبان مسلح برای مذاکرات صلح با دولت افغانستان تعین گردد مورد استقبال آنان قرار خواهند گرفت.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی این شورا می گوید هرچند تا حالا برای آنان از سوی رهبری طالبان کسی رسماً به هدف گفتگوهای صلح معرفی نشده است اما او گزارش های نشر شده در این مورد را امیدوار کننده خواند.

آقای شاهد روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، هرگاه طالبان مسلح دست به چنین اقدام بزنند نتیجه آن برای تلاش های صلح در افغانستان مثبت خواهد بود:

« اگر ملا برادر و یا کدام مقام دیگری طالبان باشد و از سوی شورا و یا رهبری آنان برای گفتگوهای صلح توظیف گردد نتایج خوبی خواهد داشت.
اینگونه اقدام پیشرفت خوبی در روند صلح بوده و امیدواریم که نتیجه خوبی داشته باشد. »


این اظهارات بعد از آن صورت می گیرد که روزنامه امت در اسلام آباد به قول از اعضای شورای کویته در پاکستان گزارش داده است که رهبری طالبان ملا عبدالغنی برادر را اجازه داده تا با حکومت های افغانستان و پاکستان گفتگو کند.

این روزنامه پاکستانی همچنان نوشته است که طالبان مسلح بعد از درخواست رییس جمهور افغانستان تصمیم گرفته اند که ملا برادر با آقای کرزی تماس بگیرد اما با ایالات متحده اجازه گفتگو را ندارد.

طالبان مسلح تا حالا در مورد این گزارش روزنامه امت چیزی نگفته اند اما در کذشته گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

در این حال احسان الله آرینزی کارشناس افغان به این باور است که مشکل افغانستان ابعاد خارجی داشته و بخاطر موفق شدن روند صلح در این کشور به تلاش های منطقوی و جهانی نیاز است:

« مشکل افغانستان بسیار بزرگ و فراتر از آن است که افراد عادی حتی افراد شاخص مانند ملا برادر بتواند این کشور را به صلح نهایی برساند.
صلح یک پروسه بزرگی است که باید دنیا، سازمان ملل متحد، کنفرانس کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و خود افغانها بخصوص فعالان در آن سهیم شده و برای افغانستان صلح بیاوریم. »


ملا عبدالغنی برادر به درخواست حکومت افغانستان چندی قبل از زندان پاکستان آزاد شد اما گزارش ها می گویند که تا حالا نیز وی از سوی حکومت پاکستان تحت نظارت قراردارد.

هرچند مقام های شورای عالی صلح افغانستان بارها گفته اند که ملا برادر در صورت آزادی کامل می تواند با روند صلح در افغانستان کمک کند اما کارشناسان در این قسمت به همکاری های صادقانه پاکستان بیشتر تاکید می کنند.

آنان می گویند در صورت سیاست دوگانه پاکستان در برابر افغانستان تلاش های صلح صرف در الفاظ باقی مانده و هرگز عملی نخواهند شد.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG