لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل روی وحدت همه اقوام تاکید کرد


محمد اکرم خپلواک وزیر سرحدات، اقوام و قبایل
محمد اکرم خپلواک وزیر سرحدات، اقوام و قبایل
مقامات وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان از شورا های قومی در کشور می خواهند تا در برابر کسانیکه تلاش می کنند بنام قوم، لسان و ملیت بین مردم تفرقه ایجاد نمایند از خود عکس العمل نشان بدهند.

محمد اکرم خپلواک وزیر سرحدات، اقوام و قبایل به روز پنجشنبه در نشست که به هدف انسجام و هماهنگی شوراهای قومی در کابل برگزار شده بود روی وحدت و یکپارچه شدن اقوام ساکن در کشور تاکید کرد.

وی گفت اخیراً برخی حلقات تلاش می کنند تا اقوام ساکن در افغانستان را بنام های مختلف از هم جدا ساخته و میان شان تفرقه ایجاد نمایند:

« اخیراً برخی افراد بخاطر رسیدن به اهداف شان بنام سمت و قوم و دیگر نام ها یکبار دیگر می خواهند اقوام برادر در افغانستان را که یک ملت واحد و جدا ناپذیر می باشد بنام های مختلف از هم جدا نماید من می خواهم شوراهای قومی یکبار دیگر در برابر این افراد از خود عکس العمل جدی نشان داده و افراد را که در سی سال گذشته اهداف شان را بالای ما تحمیل کرده بودند یکبار دیگر زمینه برایشان مساعد نشود و چانس داده نشود. »

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که اخیراً بخاطر فیصله مشرانو جرگه در خصوص عدم ذکر نام افغان و ذکر نام قوم در تذکره های الکترونیکی جنجال های ایجاد گردید.

بخاطر این مساله مظاهرات از سوی برخی افراد در مرکز و ولایات افغانستان نیز راه اندازی گردید.

همچنان رئیس جمهور کرزی نیز اظهارات برخی از افراد در شماری از رسانه ها مبنی بر دامن زدن به تعصاب قومی و لسانی انتقاد کرد و گفت بالای کسانی که تلاش می کنند به وحدت ملی آسیب برسانند با قاطعیت قانون تطبیق خواهد شد.

در نشست که به هدف ایجاد مرکز انسجام و هماهنگی اقوام از سوی وزارت سرحدات در کابل برگزار شده بود نماینده گان حدود یک صد شورای قومی شرکت کرده بودند.

نماینده گان این شورا ها نقش شوراهای قومی را در حل مشکلات موثر خواندند. محمد اسماعیل قاسیمیار رییس شورای قوم بیات در مورد چنین گفت:

« کشور ما یک میناتوری از اقوام است ما می توانیم در راه آوردن یک صلح عادلانه و پایدار در این کشور نقش به سزای داشته باشیم بخاطری که شما از مردم و در بین مردم از حقایق تلخ و چه شرین بیشترین آگاهی را دارید. »

به گفته مقام های این وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان، شوراهای قومی در چند سال اخیر در افغانستان فعالیت منظم نداشته و هر کدام به شکل پراگنده و اهداف مشخص کار کرده اند.

اما مقام های این وزارت به شوراهای قومی اطمینان دادند که در خصوص ایجاد برنامه های شان در جهت تامین صلح و ثبات آنان را همکاری و حمایت می کنند.

اما مسولان وزارت سرحدات و قبایل ابراز امیدواری می کنند که با انسجام و هماهنگ ساختن شوراهای قومی به تفرقه افگنی ها خاتمه داده و بتوانند صلح را در سطح ولسوالی ها قریه جات و بلاخره در سراسر افغانستان تامین نمایند.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG