لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۰

نقاشی های سر سرکِ کبیر "مکمل"!


یکی از نقاشی های دیواری توسط کبیر مکمل.
یکی از نقاشی های دیواری توسط کبیر مکمل.
هنرمندان در عرصه هنر معاصر آثار زیاد از جمله نقاشی، خطاطی، میناتوری و سایر بخش ها خلق کرده اند.

در کنار این هنر ها، مجسمه سازی، هنر های سر سرک، ویدیوی هنری و هنر عکاسی از جمله بخش های هستند که سابقهء زیاد در تاریخ افغانستان ندارد.

اما در این اواخر دیده شده که نوشته ها، شعار های سمبولیک در دیوار های کابل از جمله کار هایست که بیشتر مورد توجه مردم عام قرار می گیرند.

کبیر مکمل هم تصویر های خیابانی را بهترین راه برای ایجاد تغییر مثبت در افکار جامعه می داند.

کبیر مکمل از سال 1989 از افغانستان راهی کشور آسترالیا می شود و در آنجا در رشته هنر، تحصیلات را پیش می برد. در همین جریان گاه گاهی به افغانستان هم می آید و کار های هنری خود را پیش می برد.

کبیر مکمل کار های ستریت آرت (STREET ART) یا هنر سر سرک را پیش می برد، وی کار هایش را در بلبورد ها و در جا های عام انجام می دهد او می گوید که کار هایش بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است.

برخی از تصاویری که در جاده های شهر نصب شده در نگاه اول توجه هر بیننده را به خود جلب می کند و لحظهء انسان را در فکر فرو می برد . یکی از آن تصویر ها که توجهء مرا هم به خود جلب کرد نقشه افغانستان بود که در روی نقشه یک بلستر بزرک نصب شده بود.
یکی دیگر از نقاشی های روی دیوار توسط کبیر مکمل
یکی دیگر از نقاشی های روی دیوار توسط کبیر مکمل

آقای مکمل می گوید، از جنبه های سمبولیک تصاویر، انسان می تواند برداشت مثبت یا منفی داشته باشد اما در کل خیلی تاثیر گذار است.

کبیر مکمل می خواهد این هنر را به دیگر ولایات هم انتقال بدهد . او می خواهد زیادتر کار هایش روی دیوار ها باشد، به دلیل آن که دیوار در افغانستان زیاد است و زمانی که خودش هم به افغانستان می آید می گوید افغانستان پر از دیوار هاست و انسان فکر می کند که در معاصره قرار دارد.

کبیر مکمل می گوید، در کنارش جوانانی دیگر هم هستند که می خواهند این هنر را بیاموزند و او می خواهد از همه بیشتر روی از بین بردن سلاح در افغانستان کار کند.

و در اخیر کبیر مکمل از طریق هنرش جوانان را به سوی وحدت و همبستگی تشویق کرد.


تطبیق ستراتیژی جدید سواد آموزی!

بی سوادی یکی از عمده ترین مشکلات اجتماعی است که بر کسی پوشیده نیست و متاسفانه پایین بودن سطح سواد و حرفه در کشور، مشکلاتی همچون نا امنی، ضعف اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی را در پی دارد.

چندی پیش کنفرانسِ برای تطبیق ستراتیژی جدید سواد آموزی در کابل راه اندازی شد.

به گفته مقامات وزارت معارف افغانستان، ستراتیژی جدید سواد آموزی از سال 2014 تا سال 2020 میلادی در سراسر کشور تطبیق می شود و در این جریان، شصت درصد مردم خواندن و نوشتن را خواهند آموخت.

داکتر فاروق وردک وزیر معارف که در کنفرانسی به همین هدف اشتراک داشت گفت، در جریان سه دهه جنگ بسیاری از افغان ها از نعمت سواد بی بهره مانده اند ، با آغاز تطبیق ستراتیژی جدید سواد آموزی تعداد افراد بی سواد در کشور از 12 میلیون به هشت میلیون کاهش خواهد یافت. وی از جامعه جهانی خواست به هدف کاهش بی سوادی با آنها همکاری نماید.

الله باز جم مسوول برنامه های معنیت سواد آموزی وزارت معارف گفت، در ستراتیژی جدید سواد آموزی برعلاوه آموزش سواد برنامه هایی آموزش حرفه نیز در نظر گرفته شده است.


ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:14:49 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG