لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

انستیتوت های ملی موسیقی در 4 ولایت افغانستان تاسیس می شود


فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
وزارت معارف افغانستان در نظر دارد تا در ولایات قندهار، بلخ، هرات و بامیان انستیتوت های ملی موسیقی را تاسیس کند.

داکتر فاروق وردک وزیر معارف افغانستان به روز شنبه هنگام افتتاح تعمیر جدید انستیتوت ملی موسیقی در شهر کابل گفت، با اعمار این انستیتوت ها، هنر موسیقی کلاسیک در افغانستان بیشتر رشد خواهد کرد.

آقای وردک همچنان گفت، تعمیر جدید انستیتوت موسیقی در شهر کابل با تمام تجهیزات و امکانات معیاری به استندرد جهانی ساخته شده است:

« انستیتوت موسیقی ما باید توسعه پیدا نماید که امروز به بهره برداری سپرده می شود و گنجایش 250 محصل را دارد که همزمان از تمام تجهیزات معیاری جهانی موسیقی برخوردار است. این مکتب ما امروز تبدیل شده به یک انستیتوت که با تمام معیار های جهانی اعیار است و رقابت کرده می تواند.»

به گفته وزیر معارف، تعمیر جدید انستیتوت ملی موسیقی به کمک مالی مرکز فرهنگی انگلستان و سفارت دنمارک در کابل به هزینه بیش از صد هزار دالر امریکایی اعمار گردیده است.

آقای وردک همچنان گفت، تعمیر جدید انستیتوت ملی موسیقی دارای 20 صنف آموزشی و یک ورکشاپ ترمیم آلات موسیقی می باشد.

به اساس معلومات مسوولان در انستیتوت ملی موسیقی، این انستیتوت که در سال 2010 میلادی افتتاح گردیده هم اکنون در آن به شمول 55 دختر حدود 180 تن هنر موسیقی را فرا می گیرند.

این مسوولان می گویند، امسال نیز 50 شاگرد دیگر را جهت آموزش موسیقی جذب خواهد کرد.

این انستیتوت دارای دو دیپارتمنت آموزشی، آلات موسیقی افغانی و آلات موسیقی غربی است.

در همین حال شماری از شاگردان انستیتوت ملی موسیقی می گویند، با اعمار تعمیر جدید مشکلات آنان از ناحیهء کمبود صنوف درسی و استادان بر طرف خواهد شد.

فاضله یکی از شاگردان این انستیتوت در مورد گفت:
« من مدت دو سال است که در انستیتوت ملی موسیقی درس می خوانم، کمبود صنوف درسی بود که حالا آن مشکل حل گردیده، بسیار راضی استم، ما همواره در برنامه های رسمی سفارت خانه ها اشتراک کرده ایم.»

از سوی هم داکتر احمد ناصر سرمست مسوول انستیتوت ملی موسیقی افغانستان می گوید، هدف فعالیت این انستیتوت انتقال مهارت های موسیقی اصیل و کهن کشور به نسل جدید می باشد.

آقای سرمست همچنان گفت که در انستیتوت ملی موسیقی، موسیقی کلاسیک محلی به گونه اکادمیک تدریس می شود.

این در حالیست که شاگردان این انستیتوت با اجرای کنسرت ها در برخی از کشور های جهان به خصوص امریکا با استقبال گرم روبرو شده اند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG