لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

حافظی: واردات تیل پطرول بشکل انحصاری به شرکت غضنفر داده شده است


آذرخش حافظی رییس اتحادیهء سراسری شرکت های مواد نفتی
آذرخش حافظی رییس اتحادیهء سراسری شرکت های مواد نفتی
اتحادیهء سراسری شرکت های مواد نفتی ادعا دارد که حکومت افغانستان مافیای اقتصادی را حمایت کرده و تمام واردات پطرول را به شکل انحصاری به شرکت غضنفر سپرده است.

آذرخش حافظی رییس این اتحادیه می گوید، این مساله صد ها شرکت مواد نفتی را از رقابت دور ساخته و سرمایه های آنها را نیز با خطر روبرو کرده است.

آقای حافظی به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این اقدام حکومت در تضاد با رشد اقتصادی و اصول بازار آزاد می باشد:

« وزارت تجارت 500 هزار تُن ضرورت مواد پطرول افغانستان را بصورت انحصاری به شرکت غضنفر امر داده که سند مربوطه به امضای وزیر تجارت موجود است، 106 شرکت بزرگ است که در کار تولید، توزیع و ترانسپورت مواد نفتی فعال هستند. در افغانستان 3500 میلیون دالر آنها در سراسر افغانستان سرمایه گذاری کرده اند به همین دلیل قیمت ها بلند رفته است.»

افغانستان در حال حاضر بر علاوه مواد نفتی دیگر، سالانه به 500 هزار تُن پطرول نیاز دارد که به گفته آقای حافظی واردات پطرول در کشور صرف توسط شرکت غضنفر صورت می گیرد.

آقای حافظی همچنان گفت، شرکت غضنفر در حال حاضر پریماگون یک نوع مواد نفتی را به نام پطرول وارد کشور می کند که استعمال آن محیط زیست را آلوده و موتر ها را متضرر می سازد.

اعتراضات اتحادیه سراسری مواد نفتی در این زمینه پس از آن بیشتر شد که هفتهء گذشته شورای وزیران به شرکت غضنفر اجازهء وارد نمودن تیل پطرول و تصفیه تیل پریماگون در داخل کشور را داد.

پیش از این فعالیت های شرکت غضنفر به خاطر یک سلسله اتهامات متوقف گردیده بود.

با آن که وزارت تجارت و صنایع در این مورد ابراز نظر نکرده، اما رییس شرکت غضنفر می گوید، علاوه بر این شرکت، هشت شرکت دیگر نیز از ترکمنستان و روسیه پطرول را به کشور وارد می کنند.

محمد اسماعیل غضنفر رییس این شرکت در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر واردات مواد نفتی هیچ نوع انحصار وجود ندارد:

« هشت شرکت واردات مواد نفتی دارد، این شرکت ها ده ها قرار داد از ترکمنستان هم دارند، علاوه از شرکت ما واردات مواد نفتی منجمله پطرول هشت الی نُه شرکت دیگر هم از ترکمنستان و روسیه دارند که هیچ نوع ممانعت در خریداری از ترکمنستان به هیچ کسی وجود ندارد هر کس می تواند اشتراک کند.»

آقای غضنفر همچنان گفت، در حال حاضر شرکت های تی ایم، آسیا انترنیشنل، خیرخواه، فراهی برادر و کامگار از ترکمنستان و روسیه تیل پطرول را به کشور وارد می کنند.

اسماعیل غضنفر ادعا های را نیز رد می نماید که گویا آنها پریماگون یک نوع مواد نفتی را که به محیط زیست و موتر ها ضرر می رساند، به کشور وارد می کنند.

وی می گوید که پریماگون پطرول نیمه خام بوده منحیث استندرد قبول شده و ضرر آن نسبت به پطرول و دیزل کمتر می باشد.

تا اکنون معلوم نیست که اظهارات اتحادیه شرکت های مواد نفتی و شرکت غضنفر مستند است یا خیر اما این سوالیست که جواب آن را وزارت تجارت باید ارایه نماید.

نظریات ضد و نقیض در مورد واردات انحصار تیل پطرول در حالی مطرح می شود که در حال حاضر قیمت تیل و گاز در کشور افزایش یافته است.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG