لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

«مردان در افغانستان زنان را به عنوان یک چالش می نگرند»


فرخنده نادری
فرخنده نادری
مبمبی میرر
«مردان در افغانستان زنان را به عنوان یک چالش می نگرند» عنوان مقاله یی است که در نشریهء انترنیتی مبمبی میرر نشر شده است.

درین مقاله سخنان فرخنده زهرا نادری نشر شده است.

نادری گفته است که ما این سخن را فراموش کرده ایم که برای توانمند شدن باید با مردان مبارزه شود در غیر آن لسان مشترک میان زنان و مردان در خانواده ها به وجود آمده نمی تواند.

به نوشتهء نشریه، فرخنده نادری 32 ساله که خودش چادری بر سر نمی کند می گوید که چادری بر ما تحمیل شده تا ضعیف بمانیم، اما می توان از چشمک چادری دریچه یی بزرگ قدرت را ساخت.


دیلی بیست
نشریهء دیلی بیست نوشته است که چیزی بیش از 53 میلیارد دالر را روی آموزش، تقویت، تجهیز و حفظ نیروهای امنیتی افغان مصرف کرده است، اما هنوز هم این نیروها به چنان قوتِ مبدل نشده اند که امنیت مردان و زنان را در افغانستان تامین کنند.

به نوشتهء دیلی بیست ایالات متحدهء امریکا هفتهء گذشته با برداشتن یک گام بی سابقه 25 میلیون دالر را در بخش تقویت نیروهای زن در افغانستان اختصاص داد تا زنان بتوانند در روند دیموکراسی و ثبات در افغانستان نقش مهمی داشته باشند.

نشریه می گوید که زنان یک در صد پولیس ملی و صفر اعشاریه سه درصد اردوی ملی افغانستان را تشکیل می دهند. به باور دیلی بیست اگر درین بخش تلاش بیشتر نشود، پیامد ناگوارای در پی خواهد داشت.

دیلی بیست نوشته است که اگر در بخش امنیت زنان نقش نداشته باشند، در آن صورت زنان نخواهند توانست در انتخابات آینده افغانستان اشتراک کنند.

در تقریباً تمام مرکزهای رای دهی بخش زنان جداست و از مردان جدا و اگر در بخش های مرکزهای رای دهی که مربوط به زنان می شود، نیروهای زن موجود نباشند، آنان بسته خواهند شد.

به اساس نشریه دیلی بیست به خاطر حفظ حقوق زنان افغانستان روی برگزاری انتخابات آینده بسیار اتکا می شود و بهتر است تا برای زنان زمینه فراهم شود تا بتوانند در گزینش رییس جمهور شان نقش داشته باشند.
XS
SM
MD
LG