لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

محور: امریکا برای ادامهء جنگ اش در افغانستان ارزش می دهد


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر موضوعات، در خصوص جنگ جاری در کشور مطالب و مقاله های را به نشر رسانده اند.

محور
روزنامهء محور در سرمقاله اش این مساله را بررسی نموده که کانگرس امریکا برای جنگ سال آینده در افغانستان 80 میلیارد دالر را اختصاص داده است.

در بخشی از سرمقاله آمده است، با این کار چنین به نظر می رسد که امریکا برای ادامهء جنگ اش در افغانستان ارزش می دهد و این هشدار ایالات متحده درست نیست که گفته است تمام سربازان خود را از این کشور بیرون می کند.

به نوشته روزنامه، امریکا در حالی 80 میلیارد دالر را برای جنگ افغانستان اختصاص می دهد که به اساس یک سروی تازه 60 درصد مردم ایالات متحده در مورد جنگ افغانستان نظر منفی دارند.

در اخیر سرمقالهء محور آمده است که به جای مصارف گزاف در جنگ، امریکا باید در پروسهء صلح افغانستان همکاری نماید چون این خواست همیشه گی مردم و حکومت این کشور است.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی در صفحهء نخست شمارهء امروز خود در یک مطلب سفر شهزاده کریم آغا خان به کابل را بررسی کرده است.

روزنامه نوشته است که شهزاده کریم آغا خان با خود در این سفر برای رییس جمهور کرزی پیام مهم بارک اوباما رییس جمهور امریکا در مورد امضای توافقنامهء امنیتی با امریکا را آورده است.

به نوشتهء آرمان ملی، کریم آغا خان با رییس جمهور کرزی روابط نزدیک و دوستانه دارد و سفر وی به کابل می تواند جنجال های جاری بر سر توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن را برطرف سازد.

در ادامهء مطلب آمده است که شهزاده کریم آغا خان نه تنها رهبر سرمایه دار اسماعیلیان جهان است بلکه به سطح بین المللی نفوذ دارد.

ویسا
در سرمقالهء روزنامهء ویسا وضعیت امنیتی افغانستان به بررسی گرفته شده است.

به نوشتهء روزنامه به شمول طالبان پاکستانی صد ها مخالف مسلح در درهء شلتن ولایت کنر بر یک قریه حمله کرده خانه های مردم را به آتش زده و در همان جا مستقر شده اند.

روزنامه همچنان به آتش بس میان یک قوماندان اردوی ملی و طالبان در قریهء ساروان قلعهء ولسوالی سنگین ولایت هلمند اشاره کرده و گفته است که نگرانی های در رابطه به آیندهء این مساله موجود اند.

ویسا نوشته است که هم اکنون کنترول هوایی و زمینی در افغانستان در اختیار نیرو های بین المللی است پس چرا در چنین موارد جلو نیرو های امنیتی افغان را نمی گیرند.

سرمقاله نویس تاکید کرده که به همین خاطر امریکا پیش از امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با افغانستان باید تامین صلح و امنیت در این کشور را تضمین کند.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد در سرمقالهء امروز اش مسالهء روند صلح افغانستان را بررسی نموده است.

در سرمقاله آمده است که اگر طالبان برای پیشبرد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان ملا برادر را تعیین نموده باشند، قابل قدر است.

روزنامه این مساله را نتیجهء فشار های دولت افغانستان خوانده که سرانجام پاکستان رهبری طالبان افغان را مجبور به تعیین هیأت مذاکره کنندهء صلح ساخته است.

به نوشتهء روزنامهء هیواد، نوازشریف صدراعظم پاکستان نیز در نشست اخیر شورای امنیت آن کشور تعهد نموده که به همکاری های شان با تلاش های صلح افغانستان ادامه می دهند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG