لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

چرا شوهر ستاره تا هنوز دستگیر نشده است؟


ستاره خانمی که مورد خشونت قرار گرفته است.
ستاره خانمی که مورد خشونت قرار گرفته است.
هر چند وزارت داخلهء افغانستان یک هفته پیش تعهد نموده بود که شوهر ستاره در جریان یک روز بازداشت خواهد شد اما تا اکنون این کار انجام نشده است.

به باور مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، عدم پیگرد مجرمین و مجازات عاملین خشونت ها علیه زنان سبب بیشتر شدن موارد این گونه خشونت ها در کشور خواهد شد.

عادله امرخیل معاون بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان این کمیسیون، عملکرد شوهر ستاره را مطابق قوانین نافذه کشور یک جرم بسیار سنگین پنداشته و می پرسد که چرا ارگان های کشفی و امنیتی کشور تا اکنون موفق به دستگیری این فرد نشده اند؟

« ما از این وضعیت منحیث یک فعال حقوق بشر نهایت به تشویش هستیم به دلیل اینکه قانون عملکرد شوهر ستاره را جرم می پندارد.
زمانیکه یک فرد مرتکب یک عمل جرمی می شود و این عمل مورد تعقیب عدلی قرار نمی گیرد خود این عمل یک نوع جرأت دادن به شخص متهم است.
زمانیکه یک ارگان کشفی قادر به دستگیری فردی که معتاد است نباشد نمی دانم چه ملحوظی، چه دلایلی وجود دارد؟ یا اینکه حاکمیت مرد سالاری در افغانستان سبب شده که این شخص آزاد گشت و گذار نماید.»


حدود دو هفته پیش زمانی که ستاره سی ساله از باشنده های ولسوالی انجیل ولایت هرات از دادن زیورات خود به شوهرش ابا ورزید، مورد حمله او قرار گرفت.

شوهر ستاره در این رویداد لب و بینی او را در برابر چشمان فرزندان اش با چاقو برید.

این قربانی خشونت های خانواده گی، پس از این خشونت هولناک به همکاری نهاد های جامعه مدنی از سوی حکومت افغانستان جهت تداوی به ترکیه فرستاده شد.

شوهر ستاره که گفته می شود به مواد مخدر معتاد است، پس این رویداد از محل فرار کرده است.

وزارت داخلهء افغانستان، به روز سه شنبه هفته گذشته به رادیو آزادی گفت که محل بود و باش همسر ستاره شناسایی شده و برای بازداشت او نیرو های پولیس عملیاتی را انجام می دهند.

اما با گذشت شش روز تا هنوز هم از دستگیری این فرد خبری در دست نیست.
با آن هم صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی باز هم از ادامه تلاش های نیرو های امنیتی در این زمینه سخن گفت:

« پولیس هرات هنوز هم تلاش می کند که این فرد را بازداشت کند ما جزئیات بیشتر را نمی توانیم همراه تان شریک بسازیم. اما آنچه برای ما مهم است بازداشت این فرد است، تلاش های که در این راستا صورت می گیرد بدون شک که هیچ نوع کوتاهی وجود ندارد.»

بیشتر قربانیان خشونت های خانواده گی از بی توجهی حکومت افغانستان به خاطر بازداشت عاملین خشونت ها علیه زنان انتقاد نموده و می گویند که آنها مجازات نمی شوند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در شش ماه نخست امسال بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده اند.

مسوولان در این کمیسیون می گویند که این خشونت ها شامل لت و کوب، عدم پرداخت نفقه، اخراج از منزل و چندین مورد دیگر اند.

نهاد های مدافع از حقوق زنان برای جلوگیری از افزایش این مشکل اجتماعی، روی برنامه های آگاهی دهی در مناطق که خشونت ها بیشتر اند، تاکید می ورزند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG