لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

هشدار امریکا به گروه های مسلح سودان جنوبی!


بارک اوباما رییس جمهور امریکا
بارک اوباما رییس جمهور امریکا
رییس جمهور امریکا هشدار داده است که اگر گروه های مسلح در سودان جنوبی تلاش کنند که از راه نظامی به قدرت برسند، جامعهء جهانی کمک هایش را با این کشور قطع خواهد کرد.

این هشدار پس از آن داده می شود که به اساس گزارش ها چهار سرباز امریکایی در جریان عملیات بیرون کشیدن امریکاییان از سودان جنوبی زخمی شدند.

حادثه زمانی رخ داد که سه طیارهء اردوی امریکا که به هدف بیرون کشیدن امریکاییان از یک منطقه ناآرام در پرواز بودند بر فراز منطقهء تحت کنترول گروه های مسلح مورد تیراندازی قرار گرفتند.

رییس جمهور امریکا از طرف های درگیر جنگ در سودان جنوبی خواسته که مشکل را از راه گفت و گو حل کنند.

سودان جنوبی از هنگامی به طرف یک جنگ داخلی حرکت کرده که نظامیان این کشور کنترول شان بر مناطق مهم را از دست داده اند.

افراد جدا شده از نظامیان سودان جنوبی مناطق مهم این کشور را تحت کنترول شان گرفته اند.

تنش ها در سودان جنوبی پس از آن اوج گرفتند که سلوا کر رییس جمهور این کشور معاونش ریک مچر را به اتهام توطیهء کودتا برکنار ساخت.

نظامیان طرفدار مچر یک منطقه مهم جوبا مرکز سودان جنوبی را در کنترول خود گرفته اند و نیرو های مسلح حکومت سودان جنوبی می کوشند تا این منطقه را دوباره تصرف کنند.

سفارت ایالات متحدهء امریکا در جوبا در صفحهء تویترش نوشته که در چند روز گذشته بیش از 450 تن از امریکایی ها و دیگر خارجی ها از منطقهء درگیر جنگ بیرون کشیده شده اند.

سودان جنوبی از زمان جدایی از سودان در سال 2011 میلادی، درگیر اختلاف های قومی، فساد اداری و ناداری بوده است.

در خشونت های روان درین کشور، صد ها تن کشته شده اند و هزاران تن دیگر به مناطق تحت کنترول نیرو های سازمان ملل متحد گریخته اند.

گفته می شود که انگیزه های سیاسی و قومی در پشت ناآرامی ها در سودان جنوبی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG