لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

نظر سنجی: بیشتر افغان ها خواهان شرکت در انتخابات اند


نظر سنجی تازهء یک نهاد غیر دولتی نشان می دهد که بیشتر مردم افغانستان خواهان شرکت در انتخابات سال آینده در این کشور اند.

به اساس این نظر سنجی که به تازه گی در سی و چهار ولایت افغانستان صورت گرفته هشتاد و پنج درصد از مصاحبه شونده گان گفته اند که در انتخابات آینده شرکت می کنند.

نتایج نظر سنجی عامه در مورد انتخابات که به روز دوشنبه در کابل منتشر شد نشان می دهد که مردم نسبت به مشروعیت، نبود امنیت و تقلب در انتخابات نگران اند.

حسن وفایی کارمند بخش تحقیق نهاد دیموکراسی انترنشنل حین نشر نتایج این نظر سنجی گفت که مردم نسبت به انتخابات خوشبین اند و اکثریت آنان می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی رای بدهند:

« وقتی که از پاسخ دهنده ها سوال شد که آیا تصمیم دارید که در انتخابات 1393 رای بدهید، در کل دیده می شود کسانیکه گفته اند بلی، در اکثریت هستند. یعنی 85 درصد می گویند که ما در انتخابات سال آینده رای می دهیم، تنها هشت درصد می گویند که نخیر.»

اما در این نظر سنجی گفته شده که چهل و شش درصد از مصاحبه شونده ها نمی دانند که شرایط امنیتی در زمان برگزاری انتخابات چگونه خواهد بود.

افرادی که با آنان مصاحبه صورت گرفته خواهان توجهء رییس جمهور آینده برای از بین بردن فساد اداری و رسیده گی به بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی در کشور شده اند.

این نظر سنجی به تازه گی از سوی موسسهء موسوم به سافت پاور سلوشن به کمک مالی نهاد دیموکراسی انترنشنل در مدت 9 روز به اساس مصاحبه با دو هزار و پنجصد تن در سی و چهار ولایت انجام شده است.

به اساس این نظر سنجی مشکلات امنیتی، خشونت و تروریزم بزرگ ترین مشکل در سطح افغانستان خوانده شده است.

اما شماری از نهاد های جامعه مدنی و احزاب سیاسی از چگونگی راه اندازی این نظر سنجی انتقاد کرده و می گویند که محتوای آن به اساس واقعیت ها در کشور استوار نیست.

سعیده سادات حسینی مسوول موسسهء جامعه بهتر برای زنان افغان در مورد گفت:

« این نظر سنجی را به دیدهء شک می بینم. چرا که در این نظر سنجی خیلی سوالاتی بود که بی پاسخ ماند. این ها گفتند که ما طی 9 روز این نظر سنجی را انجام دادیم، طی این مدت غیر ممکن است که به طور دقیق از تک تک افغان سوال می شد که نشده است.»

در کنار نگرانی ها نسبت به امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در 16 حمل 1393، برفباری ها در مناطق سرد سیر کشور نیز مسالهء است که به گمان برخی از اعضای شورای ملی ممکن برگزاری انتخابات را به تعویق بیاندازد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات و ارگان های امنیتی همواره از برگزاری انتخابات در زمان معین و در فضای امن اطمینان داده اند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG