لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

عدم همکاری مردم و برخی ادارات در روند سروی اقتصادی، دیموگرافی و اجتماعی


ادارهء مرکزی احصائیه می گوید، از یک ماه به این طرف کار یک سروی اجتماعی، دیموگرافی و اقتصادی را در ولایت کابل به هدف روشن شدن تعداد تخمینی نفوس این ولایت و تطبیق برنامه های انکشافی حکومت آغاز کرده است.

حسیب الله موحد، معاون این اداره به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این سروی به کمک مالی حدود چهار میلیون دالر از سوی بریتانیا در شهر کابل راه اندازی شده است.

وی تطبیق این برنامه را جهت دریافت اطلاعات در مورد تعداد تخمینی باشنده های پایتخت و وضعیت زنده گی اجتماعی و اقتصادی آنان با اهمیت خواند.

اما آقای موحد از موجودیت یک سلسله مشکلات در راستای تطبیق این سروی ابراز نگرانی کرده گفت:

« یکی از مشکلاتی که کارمندان ما مواجه شدند عدم همکاری مردم بود، حتی در برخی از نواحی با آنها جنگ و مشاجره شده و آنان این کار را تهدید برای شان احساس می کنند و وظیفه را ترک می کنند. یک اندازه زورگویی ها هم وجود داشت بعضی از قدرتمندان و زورمندان کارمندان ما را تهدید کردند و تا امروز هم این مشکل وجود دارد.»

آقای موحد افزود که این کار سبب شده تا یک تعداد از کارمندان موظف در این برنامه وظایف شان را قبل از معیاد تعیین شده ترک نمایند.
به گفته مسوولان ادارهء مرکزی احصائیه، در روشنایی نتایج این سروی، طرح پلان های انکشافی حکومت به منظور ایجاد تغییرات مثبت در زنده گی مردم تدوین و به اجرا گذاشته خواهد شد.

سروی اجتماعی، دیموگرافی و اقتصادی پیش از این در ولایت های بامیان، غور و دایکندی نیز انجام شده و قرار است تا پایان سال 2016 میلادی تمام ولایت های افغانستان را تحت پوشش قرار دهد.

از سوی دیگر شماری از باشنده های شهر کابل در باره راه اندازی این سروی نظریات متفاوت دارند:

« علی مدد باشنده کابل استم، پروگرام احصائیه مرکزی برای مردم بخصوص در بخش انکشاف و پلان سازی دولت بسیار مهم است و ما از این کار بسیارخوش هستیم.»

«محمد استم محصل پوهنځی اقتصاد کابل، مشکلاتی که وجود دارد در زمینه استخدام کارمندان است. کسانیکه استخدام شده اند اکثریت شان صنف 12 هستند و اصلاً با معیاراتی که احصائیه و ارقام گرفته شود بلد نیستند.»

سروی اجتماعی، دیموگرافی و اقتصادی عمدتاً در کشور های که امکانات انجام سر شماری نفوس بنابر عوامل مختلف محدود می باشد به منظور تخمین تعداد نفوس و وضعیت مردم انجام می شود.

ادارهء مرکزی احصائيه نبود بودیجه کافی و نا امنى را مانع نفوس شمارى کامل و اساسى در کشور می خواند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG