لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

«سروی ها در افغانستان به طور بیطرفانه و معیاری انجام نمی شوند»


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل در باره انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده افغانستان مطالبی را به نشر رسانده اند.

محور
روزنامه محور در سرمقاله اش به سروی تازهء موسسهء دیموکراسی انترنشنل اشاره کرده که در آن آمده است، هشتاد و پنج درصد از مصاحبه شونده گان برای اشتراک در انتخابات سال آینده کشور ابراز آماده گی کرده اند.

اما روزنامه محور بخاطر ارایه ارقام علاقه مندان کاندیدان در همچون سروی ها انتقاد کرده و گفته است که با این کار به برخی از کاندیدان کمپاین می شود.

محور نوشته است که این گونه سروی ها شفاف نبوده و یک جانبه بودن آن از دور معلوم می شود.

سرمقاله نویس نوشته که معلوم می شود، مانند بخش های دیگر در این کشور انجام سروی ها هم ارزش خود را از دست می دهد چرا که به طور بیطرفانه و معیاری انجام نمی شوند.

دنیا
روزنامهء دنیا در باره همین سروی تازه تبصره کرده و نوشته است که با وجود مشکلات، مردم علاقه دارند تا در انتخابات سال آینده کشور رای بدهند.

در سرمقاله روزنامه دنیا آمده است که اگر آماده گی ها برای انتخابات به گونه شفاف انجام شوند، مردم بیشتر از گذشته به انتخابات علاقه مند خواهند شد و در روز رای دهی به پای صندوق های رای خواهند رفت.

اما روزنامه نا امنی را یگانه مشکل جدی در برابر انتخابات افغانستان عنوان کرده و نوشته که طالبان بار دیگر کوشیده اند تا مانع رفتن مردم در برخی از ولایات کشور به پای صندوق های رای شوند.

در پایان سرمقاله روزنامه دنیا آمده است که اگر این بار قدرت سیاسی به طور صلح آمیز انتقال یابد، برای تامین ثبات و پیشرفت در این کشور موثر خواهد بود.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد در سرمقاله اش نوشته که نیرو های بین المللی یک تعداد تاسیسات خود را در افغانستان تخریب می کنند.

اما روزنامه گفته که یکی از راه های تجهیز نیرو های افغان این است که نیرو های بین المللی پس از سال 2014 میلادی سلاح و وسایل شان را با خود نبرند، بلکه به نیرو های افغان بسپارند.

در یک بخش سرمقاله آمده است، در جلسه شورای امنیت ملی که به ریاست رییس جمهور کرزی دایر شده بود نیز در این ارتباط که چرا نیرو های خارجی برخی از تاسیسات خود را تخریب می کنند، ابراز نگرانی شده است.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی هم در سرمقاله اش از نیرو های خارجی خواسته که تاسیسات خود را در افغانستان تخریب نکنند.

روزنامه نوشته که ظاهراً نیرو های بین المللی بخاطر دست به این کار می زنند که به باور آنها نیرو های افغان توانایی نگهداری این تاسیسات را ندارند.

سر مقاله نویس نوشته که پیش از این نیز جامعه جهانی در پروگرام دایاگ و یک سلسله پروگرام ها، برخی سلاح های کهنه و وسایل نظامی را جمع آوری و از بین برده است.

در سرمقالهء روزنامه گفته شده که این کار نیرو های بین المللی به مردم این مفکوره را می دهد که آنان قصداً خواهان به پا ایستادن نیرو های افغان نمی باشند.
XS
SM
MD
LG