لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

اهل هنود و سکهـ: ما افغانیم و حق خود را می خواهیم


نماینده گان اهل هنود و سکهـ در افغانستان هشدار می دهند که اگر حقوق شان به گونهء اساسی تامین نشود، این کشور را ترک خواهند کرد.

این در حالیست که هفته گذشته ولسی جرگه افغانستان یک فرمان رییس جمهور کرزی را که در آن یک کرسی در ولسی جرگه برای اقلیت هنود و سکهـ اختصاص داده شده بود، رد نمود.

اوتار سنگهـ رییس شورای سرتاسری اهل هنود و سکهـ به روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با نماینده گان نهاد های جامعهء مدنی در کابل از دولت افغانستان خواست تا در این زمینه توجهء جدی کند.

وی اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در ولسی جرگه را حق قانونی شان می داند:

« اول ما عذر می کنیم، حق ما است، قانون، قرآن شریف و اسلام به ما این حق را داده و دیگر اینکه ما تبعهء افغانستان هستیم و باید حق ما را بدهند.
و اگر حق ما داده نشد و یک کرسی برای ما تایید نشد، به صراحت و جدیت می گویم که ما به ملل متحد پناه می بریم و بدون هند، پاکستان و ایران به هر جای دیگری که ما را روان کنند از این کشور می رویم.»


اهل هنود و سکهـ از دهه ها قبل به این طرف در ولایت های مختلف افغانستان سکونت دارند.

نماینده گان آنان می گویند که هم اکنون حدود شش هزار و پنجصد تن از آنها در بخش های مختلف کشور زنده گی می کنند.

آنها شکایت دارند که در سه دهه گذشته بیش از یک هزار ملکیت شان که شامل، خانه، زمین و دکان می شود از سوی زورمندان غصب گردیده و در همین جریان آسیب های بیشتر را نیز متحمل شده اند.

نماینده گان این اقلیت حالا می خواهند یک کرسی در ولسی جرگه داشته باشند تا از این طریق بتوانند مشکلاتی را که با آن روبرو اند، بر طرف سازند.

اما از طرف دیگر مشرانو جرگهء افغانستان با اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در ولسی جرگه با اکثریت آرا توافق کرده است.

محی الدین منصف رییس کمیسیون تقنین مشرانو جرگه افغانستان فیصلهء سناتوران را در این زمینه چنین بیان کرد:

« تعدیلات کمیسیون امور تقنینی مشرانو جرگه: رعایت حقوق اقلیت های قومی و نمونه های بارز تجارب پارلمانی در برخی از کشور های منطقه و جهان، با در نظرداشت رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه افغانی در راستای ملت شدن و پراکنده بودن هموطنان هندو و سکهـ در ولایات مختلف کشور که نمی توانند در سطح هر ولایت با سایر افراد رقابت کنند، موضوع اختصاص یک کرسی در ولسی جرگه به هموطنان هندو و سکهـ را تایید می کنیم.»

در عین حال شماری از نهاد های جامعه مدنی با حمایت از حقوق اهل هنود و سکهـ در کشور گفته اند که اگر یک کرسی به آنها در ولسی جرگه اختصاص داده نشود، در هفته آینده تظاهرات گسترده را در شهر کابل راه اندازی خواهند کرد.

تا حالا روشن نیست که آیا تمام اعضای شورای ملی با اختصاص یک کرسی برای اهل هنود و سکهـ در ولسی جرگه افغانستان موافقت می کنند یا نه؟

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG