لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

«مخالفین دولت، اطفال افغان را از حق تعلیم محروم نسازند»


اعضای شورا های مکاتب کشور، از وجود نا امنی ها در برخی از نقاط کشور و مشکلات موجود در برابر سیستم معارف نگران اند.

برخی از این نماینده گان این شورا ها که در یک نشست زیر نام "شورا های اداری مکاتب" در شهر کابل حضور داشتند گفتند که هنوز هم ممانعت ها در برابر رفتن دختران به مکاتب و کمبود معلمین زن در کشور وجود دارند.

عبدالمالک مرادی خیل یکتن از نماینده گان شورای مکاتب ولایت قندهار در صحبت با رادیو آزادی گفت که هنوز هم نصف مکاتب موجود در این ولایت به روی شاگردان مسدود اند:

« تقاضای ما از وزارت معارف همین است تا در ولسوالی های ناامن که استادان زن موجود نیست معلمین زن با معاش و امتیازات بلند جذب شوند تا بتوانند بعد از صنوف هفتم برای دختران درس بدهند. »

شورا های مکاتب حدود 10 سال پیش همزمان با ایجاد پروگرام ارتقای کیفیت معارف از سوی وزارت معارف افغانستان تشکیل شد.

وزارت معارف می گوید که در حال حاضر حدود 14 هزار شورای محلی مکاتب که برای بلند بردن سطح آگاهی عامه، تشویق خانواده ها جهت فرستادن فرزندان شان به مکتب در سراسر کشور کار می کنند، موجود اند.

نجیب الله حقیار نماینده شورا های مکاتب ولایت کنر در مورد تاثیرات این شورا ها گفت:
« این شورا از میان مردم ساخته شده از برکت همین شورا ها است که مکاتب در ولایت ما مسدود نشده و طبقه اناث و ذکور ما بدون کدام مشکلی به مکتب می روند. »

از سوی هم وزارت معارف افغانستان می گوید، در پنج سال گذشته از میان 1200 مکتب مسدود شده در سراسر کشور 700 باب آن دوباره باز شده اند. به باور مسوولان در وزارت معارف این یک دست آورد بسیار مهم در معارف است.

اما ایجاد موانع در برابر حق تعلیم اطفال افغان از سوی مخالفین مسلح دولت هنوز هم به عنوان بزرگترین مشکل در برابر تطبیق برنامه های انکشافی این وزارت محسوب می شود.

غلام فاروق وردک وزیر معارف افغانستان که در نشست ملی شورا های مکاتب صحبت می کرد یکبار دیگر از مخالفین دولت خواست تا از مسدود کردن مکاتب دست بکشند:

« اگر در مقابل امریکایی ها جنگ می کنید و اگر در مقابل ناتو و یا هم در مقابل پولیس یا اردوی ملی جنگ می کنید شاید و شاید هم نه دلیلی داشته باشید که حد اقل شما به آن قانع باشید، ولی به کدام دلیل خود را قانع می سازید که اولاد نازنین ما را اجازه نمیدهید که خدا را بشناسند و رسول خدا را بشناسد؟ کدام دلیل است که شما اولاد ما را از چنین جا ها منع می کنید؟ »

به اساس معلومات وزارت معارف هم اکنون تعداد شاگردان مکاتب در سراسر کشور به بیش از 10 میلیون تن میرسد.

اما این وزارت می گوید که هنوز هم به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و عنعنات سنتی و ناپسند، صد ها هزار طفل از رفتن به مکاتب باز مانده اند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG