لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

بلخی: نشر نظر سنجی ها عمل غیر قانونی و جانبدارانه است


معاون گل آغا شیرزی یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان می گوید که نشر سروی ها توسط بعضی از رسانه ها در مورد سطح حمایت مردم از کاندیدان، یک عمل نادرست و جانبدارانه می باشد.

بعد از نشر نتیجه دو سروی تازه در مورد سطح حمایت مردم از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان، معاون اول گل آغا شیرزی نشر این سروی ها را نا درست و یک تخطی انتخاباتی خواند.

عالمی بلخی معاون گل آغا شیرزی یکی از کاندید انتخابات آینده ریاست جمهوری می گوید که نشر این سروی ها به نفع بعضی از کاندیدان ممکن در بدل اخذ پول از حلقات داخلی و خارجی به گونهء غیر قانونی صورت گرفته باشد.

عالمی بلخی به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، از نشر این سروی ها متاثر شده اند و در این مورد به چندین نهاد هم شکایت کرده اند:

« تیم انتخاباتی ما شکایت رسمی خود را به کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی، لوی څارنوالی و کمیسیون بررسی تخطی های رسانه یی درج نموده است.
امیدوار هستیم که برای ایجاد سطح هموار برای همه کاندیدان انتخابات آینده و شفافیت بهتر پروسهء انتخابات اقدامات جدی صورت گیرد.»


این دو سروی که یکی از سوی نهاد دیموکراسی انترنشنل و دیگری از سوی موسسه آی،تی،آر و تلویزیون خصوصی طلوع روز گذشته به نشر رسید سه کاندید را نسبت به سایر کاندیدان پیشتاز دانسته اند.

در این سروی ها که گفته شده است در سی و چهار ولایت افغانستان بر اساس مصاحبه با مردم انجام شده، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و قیوم کرزی به ترتیب مقام های اول دوم و سوم را کسب کرده اند.

اما تیم انتخاباتی گل آغا شیرزی کاندید ریاست جمهوری سال آینده در افغانستان نشر چنین نظر سنجی ها را قبل از وقت دانسته و با نشر اعلامیه گفته است که انتشار نتیجه این سروی ها جانبداری آشکار از بعضی کاندیدان می باشد.

از سوی هم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، راه اندازی چنین نظر سنجی ها در کشور های دیگری دنیا نیز مروج می باشد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، در صورتی که نظر سنجی ها بر اساس صحبت با مردم انجام شود، هیچ نوع تخطی پنداشته نمی شود:

« کدام نظر سنجی که صورت گرفته و سروی های که در آینده انجام خواهد شد اگر اساس آن مردمی و مستقل باشد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گام مثبت است.
در نظام های دیموکراتیک چنین سروی ها صورت گرفته می تواند تا برای باشنده های یک کشور مسیر درست تعیین کند.»


به اساس قانون انتخابات افغانستان، مبارزات انتخاباتی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ سیزده دلو آغاز و دو روز قبل از روز برگزاری انتخابات به پایان می رسد.

همچنان کمپاین های انتخاباتی کاندیدان شورا های ولایتی به تاریخ سیزده حوت آغاز و یک ماه ادامه میابد.

در عین حال مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند، هیچ کاندید حق ندارد که قبل از زمان معین، به مبارزات انتخاباتی بپردازند.

نسیم شفق
XS
SM
MD
LG