لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

برخی اعضای مشرانوجرگه: وضعیت مهاجرین افغان نگران کننده است


برخی از اعضای مشرانو جرگهء افغانستان وضعیت مهاجران افغان بیرون از کشور و آن عده افغان های را که به گونهء اجباری از کشور های مختلف جهان اخراج شده اند، نگران کنندهء می خوانند

شماری از سناتوران از هیأت اداری مشرانو جرگه خواستند تا در رابطه به حل مشکلات مهاجرین، وزرای خارجه و امور مهاجرین را به جلسه عمومی این جرگه فرا خواند.

این سناتوران گفتند که ارگان های مربوط به خصوص وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان امکانات مالی را باید برای مهاجرین افغان که به طور جبری از کشور های مختلف به کشور باز گردانده شده اند، فراهم کنند.

بخشی از بحث های روز سه شنبه مشرانو جرگه به همین مساله اختصاص داشت.

محی الدین منصف و آیت الله صادقی پروانی دو تن از اعضای مشرانو جرگه در مورد گفتند:

« مهاجرینِ که رد مرز می شوند و به کشور میایند هیچ امکاناتی در اختیار ندارند من از مسوولان ذیربط تقاضا می نمایم که تا مشکلات آنها را حل نماید.»

« وضعیت مهاجرین افغان در خارج از کشور خیلی رقت بار است، خصوصاً کسانیکه در بلجیم زندگی می نمایند متاسفانه دولت ما بخصوص وزارت مهاجرین و خارجه هیچ توجه به حالت آنها نکرده اند.»


این اظهارات در حالی از سوی سناتوران مطرح می شوند که حدود دو ماه قبل عربستان سعودی تصمیم گرفته بود تا حدود سه صد افغان فاقد اسناد اقامت را از آن کشور اخراج نماید.

پیش از آن ایران و پاکستان نیز چندین بار یک تعداد مهاجرین افغان را به طور اجباری از این کشور ها اخراج کرده اند.

این در حالی است که روز گذشته صد ها تن از مهاجرین افغان در بلجیم نیز دست به راهپیمایی زده و خواستار تمدید اسناد اقامت شان در آن کشور شدند.

به گفتهء اعضای مشرانو جرگه، مهاجرین افغان اخراج شده از کشور های جهان هیچ نوع امکانات در اختیار نداشته و با وضعیت خراب به سر می برند.

پس از بحث های سناتوران، هیأت اداری مشرانو جرگه به کمیسیون امور مهاجرین این جرگه وظیفه سپرد تا در رابطه به حل مشکلات مهاجران افغان با وزیر امور مهاجرین صحبت نماید.

رفیع الله گل افغان معاون مشرانو جرگه که ریاست جلسه عمومی روز سه شنبه را به عهده داشت در مورد چنین گفت:

« در رابطه به صحبت های پروانی و منصف صاحب که گفتند وضعیت مهاجرین خراب است و همچنان مهاجرین برگشته به کشور مشکلات زیاد دارند، باید کمیسیون امور مهاجرین تصمیم بگیرد تا بتوانیم برای آنها یک راه حل جستجو نمائیم»

به اساس گزارش ها، در حال حاضر شش میلیون افغان در کشور های مختلف جهان مهاجر هستند که گفته شده 4 میلیون آنان در ایران و پاکستان به سر می برند.

ادامه بیش از سه دهه جنگ، فقر و بیکاری سبب شده تا تعداد زیاد افغان ها به کشور های مختلف مهاجر شوند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG