لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

صمیم: کار اکثر پروژه های انکشافی در پکتیکا متوقف شده است


والی پکتیکا محب الله صمیم
والی پکتیکا محب الله صمیم
والی پکتیکا در کنفرانس انکشافی این ولایت در کابل گفت که کار اکثر پروژه های انکشافی در پکتیکا متوقف شده و این مساله سبب گردیده تا بسیاری از باشنده های محل بیکار شوند.

محب الله صمیم به روز سه شنبه در کابل در کنفرانس انکشافی ولایت پکتیکا در کابل اظهار داشت که در کنار استخراج معادن به تطبیق پروژه های مختلف در این ولایت نیاز است تا با عملی شدن آن زمینه کار برای بیشتر جوانان مساعد گردد.

وی همچنان از وزارت های مربوط تقاضا کرد تا بخاطر تطبیق پروژه های انکشافی در سال آینده در بودجه شان به پکتیکا توجه خاص نمایند:

« ما بخاطر سال آینده پیش از دیگر ولایات بودجه مورد نیاز خود را به وزارت اقتصاد پیشنهاد کردیم و به وزارت مالیه و سایر وزارت های سکتوری ارسال کرده ایم تا آنرا در پلان سال 1393 خود درنظر داشته و در بودجه ملی شامل گردد.
خواست ما اینست که در پکتیکا بندهای آب ساخته شود برق وارداتی تامین گردد و خدمات بهتر عرضه گردد. »


به گفتهء مسوولان محلی پکتیکا نبود مراکز صحی پیشرفته، کمبود مکاتب، عدم موجودیت څارنوالان در ولسوالی های دور دست و نبود سرپناه برای مهاجرین از مشکلات دیگری اند که مردم این ولایت با آن روبرو اند.

والی پکتیکا می گوید حکومت باید بخاطر حل مشکلات اساسی این ولایت کارهای را انجام بدهد.

اما فهیم مموزی معین تخنیکی اداره مستقل ارگان های محل می گوید، در 10 سال گذشته در بخش های مختلف و تطبیق پروژه های انکشافی در پکتیکا کارهای انجام شده اند.

آقای مموزی ایجاد بند های کوچک برق و انکشاف شبکه های مخابراتی را از جمله کارهای مهم در این ولایت عنوان کرد:

« در پکتیکا 36 مرکز صحی فعال است، خوشبختانه پولیو صفر است و واکسین ها تطبیق می گردد ساخت بندهای کوچک و ایجاد شبکه های مخابراتی از پیشرفت های تازه در پکتیکا می باشد. »

هرچند تهدیدات امنیتی در برابر تطبیق پروژه های انکشافی در برخی ولایات مشکل عمده خوانده می شود، اما مسوولان ولایت پکتیکا می گویند شرایط امنیتی در این ولایت بهتر شده و از این ناحیه نگرانی زیاد ندارد.

پکتیکا یکی از ولایات سرحدی در جنوب کشور است که دارای یک میلیون نفوس می باشد.

به باور برخی از آگاهان نزدیک شدن سال 2014 میلادی نیز از دلایل کاهش کمک های خارجی به افغانستان و توقف پروژه های انکشافی در تعدادی از ولایات این کشور است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG