لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

زیان های تاخیر قرارداد امنیتی با امریکا


سفر رییس ولسی جرگهء روسیه به کابل و تاخیر در امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا موضوعاتی اند که بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل روی آن تمرکز نموده اند.


ملی باور
روزنامهء ملی باور نوشته است که رییس ولسی جرگهء روسیه از حق افغانستان در توافقنامه های بین المللی دفاع کرده است.

روزنامه به نقل از سرکی ناریشکین نوشته که باقیماندن سربازان ناتو در افغانستان به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیاز دارد.


ویسا
روزنامهء ویسا مطلبی را در مورد دیدار رییس جمهور کرزی با رییس ولسی جرگهء روسیه نوشته است.

روزنامه از آقای کرزی نقل کرده که گفته است، برای امنیت افغانستان و منطقه نقش قوی روسیه ضروری است.

به نوشتهء روزنامه رییس ولسی جرگهء روسیه در جریان این دیدار گفته که کشورش خواهان داشتن روابط عمیق استراتیژیک با افغانستان بوده و نیز آمادهء کمک در بخش های مختلف با این کشور است.

روزنامه در یک مطلب دیگر به نگرانی اتاق تجارت و صنایع افغانستان هم اشاره کرده که گفته است، تاخیر در امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا برخی از سرمایه گذاران را مایوس ساخته و این مساله به زیان منافع ملی کشور هم است.


دنیا
روزنامهء دنیا مطلبی را در مورد سفر رییس ولسی جرگهء روسیه به کابل و دیدار وی با رییس جمهور کرزی نوشته است.

به نوشتهء روزنامه در این دیدار بیشتر در مورد موثریت نقش روسیه در منطقه، مبارزه در برابر تهدیدات مشترک و گسترش روابط افغانستان و رسیه بحث شده است.


سرنوشت
اما روزنامهء سرنوشت به بخشی از گفته های سرگی ناریشکین رییس ولسی جرگهء روسیه اشاره کرده که گفته است در حال حاضر به حضور موقتی نیروهای خارجی در افغانستان نیاز است.

این روزنامه به نقل از آقای ناریشکین نوشته است که حضور نیروهای بین المللی در افغانستان باید به اساس موافقهء حکومت این کشور و فیصلهء شورای امنیت سازمان ملل باشد.

روزنامه نوشته است، رییس دوما یا ولسی جرگهء روسیه گفته که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان فعالیت های شان را باید با توجه به حساسیت های منطقه و معیار های بین المللی عیار سازند.


هیواد
روزنامهء دولتی هیواد مطلبی را در مورد ملاقات رییس ولسی جرگهء روسیه با رییس مشرانو جرگهء افغانستان و گفتگوها میان آنان به نشر رسانده است.

به نوشتهء روزنامه فضل الهادی مسلمیار در جریان صحبت با سرگی ناریشکین گفته است که گسترش روابط میان افغانستان و روسیه نیاز هر دو کشور است و باید به این مسالهء توجه جدی صورت گیرد.

هیواد همچنان بخشی از گفته های آقای ناریشکین را نقل کرده که گفته است، روسیه افغانستان را دوست خوب خود میداند و آمادهء هر نوع همکاری با این کشور است.


آرمان ملی
روزنامهء غیر دولتی آرمان ملی در شمارهء امروز خود نوشته که رییس جمهور کرزی توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا می کند.

روزنامه به نقل از برخی مقام های ریاست جمهوری افغانستان که نام آنان را ذکر نکرده نوشته است که این توافقنامه تا چهار یا پنج روز دیگر امضا خواهد شد.

به نوشتهء آرمان ملی امریکا خواسته های حکومت افغانستان را در این زمینه می پذیرد و توافقنامه به امضا خواهد رسید.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG