لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

تظاهرات فارغان صنوف 12هم در لوگر وارد سومین روز آن شد


فارغان مکاتب ولایت لوگر برای سومین روز به تظاهرات شان ادامه داده و خواهان محاکمهء کسانی شده اند که اوراق امتحان را در جوی آب انداخته اند.

معترضان انداختن اوراق امتحان کانکور در جوی آب را یک توهین بزرگ دانسته و تاکید دارند با کسانی که این عمل را انجام داده اند، برخورد جدی صورت گیرد.

دو تن از این معترضان در صحبت با رادیو آزادی گفتند:
« خواست ما این است کسانی که این عمل را انجام داده اند، باید محکمه شوند، به تمام باشنده گان لوگر توهین کرده اند، عکس های همه را در جوی آب انداخته اند.
نام های خدا و محمد را در آب جوی انداخته اند، اگر خواست ما پذیرفته نشود، ما به تظاهرات خود ادامه میدهیم. »


امتحان کانکور در ولایت لوگر پنجشنبه هفتهء گذشته در پل علم مرکز این ولایت اخذ گردید، اما هیات توظیف شده از سوی وزارت تحصیلات عالی اوراق این امتحان را در هنگام باز گشت به کابل، در جوی آب انداخت.

این کار سبب نگرانی مقام های محلی و نماینده گان ولایت لوگر در شورای ملی، اشتراک کننده گان امتحان کانکور و باشنده گان این ولایت گردید.

اما لطف الله صافی استاد در پوهنځی حفظ محیط زیست و رییس این هیات می گوید که امتحان کانکور لوگر را به دلیل مداخله مستقیم برخی مسوولان این ولایت لغو نموده اند.

به گفته آقای صافی، موجودیت افراد غیر مسوول در صحن امتحان، مداخله مستقیم وکیلان، مساعد ساختن زمینه نقل و توزیع مبایل به اشتراک کننده گان امتحان از دلایل عمده برای لغو این امتحان بوده است.

در عین حال عبدالعظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در صحبت با رادیو آزادی گفت که امتحان کانکور در اواخر ماه جاری شمسی در لوگر دوباره برگزار خواهد شد:

« طوری که داوطلبان امتحان کانکور در ولایت لوگر با خبر هستند، امتحان کانکور به تاریخ 3 و 4 ماه جدی گرفته شده بود، لغو اعلام شد، و دوباره تصمیم گرفته شده است که این امتحان بار دیگر در اواخر ماه جدی اخذ گردد. »

فارغان مکاتب ولایت لوگر تاکید دارند که امتحان کانکور برای بار دوم هم باید در همین ولایت راه اندازی گردد و در صورت برگزاری این امتحان در ولایت دیگر در آن شرکت نخواهند کرد.

در همین حال مقام های محلی لوگر و نماینده گان این ولایت در شورای ملی می گویند، انداختن اوراق امتحان در جوی آب به باشنده گان این ولایت و اسلام اهانت بزرگ است، زیرا به گفتهء آنان در این اوراق نام خداوند و پیامبر بوده است.

در چند سال اخیر نیز در بعضی از ولایات گزارش های از تقلب در امتحان کانکور به نشر رسیده بود، اما این نخستین بار است که اوراق کانکور در آب انداخته می شوند.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG