لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

وزارت داخله، برخورد هما سلطانی با سرباز پولیس را شدیداً محکوم کرد


هما سلطانی عضو ولسی جرگه
هما سلطانی عضو ولسی جرگه
هما سلطانی عضو ولسی جرگه به روز یکشنبه در مقابل سفارت پاکستان در کابل، یک سرباز پولیس را مورد لت و کوب قرار داده و به وی توهین کرده است.

وزارت داخله افغانستان این عمل خانم هما سلطانی را تقبیح نموده و می گوید که این مساله را به گونه جدی از طریق وزارت دولت در امور پارلمانی پیگیری خواهد کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پولیس در شرایط دشوار وظیفه اجرا می کند و باید از سوی مقامات و سایر افراد مورد احترام قرار گیرد:

« وزارت امور داخله برخورد نادرست و غیرقانونی خانم وکیل هما سلطانی را به شدت محکوم می کند و این موضوع را به گونه بسیار جدی و رسمی از طریق وزارت امور پارلمانی پیگیری می کند.
ما امروز نامهء را عنوانی وزارت امور پارلمانی مطرح شود تا از این طریق با شورای ملی مطرح شود متاسفانه که این یک عمل غیر قانونی و نادرست بوده است. »


آقای صدیقی افزود که تحقیقات آنان در این خصوص نشان میدهد که هما سلطانی در برابر این پولیس عقده یی برخورد نموده و سرباز پولیس در این رویداد مقصر نبوده است.

تلاش کردیم تا نظر خانم سلطانی و شریف الله سرباز پولیس را که در این حادثه مورد لت و کوب قرار گرفته نیز داشته باشیم اما موفق به این کار نشدیم.

این بار اول نیست که اعضای ولسی جرگه افغانستان با نیروهای امنیتی با خشونت رفتار می کنند. پیش از این نیز شماری از اعضای ولسی جرگه و یا محافظین آنان با پولیس برخورد فزیکی نموده اند.

محافظان حاجی ظاهر قدیر عضو ولسی جرگه سال گذشته یک پولیس را در منطقهء وزیر اکبر خان شهر کابل مورد لت و کوب قرار دادند که سپس حاجی ظاهر قدیر خود از این پولیس معذرت خواست.

حدود شش ماه قبل نیز محافظان احمد بهزاد نماینده مردم در ولسی جرگه یک پولیس ترافیک را آن قدر مورد لت و کوب قرار دادند که برای چند روز در شفاخانه بستری بود.

از سوی دیگر هیات اداری ولسی جرگه افغانستان لت و کوب پولیس از سوی هما سلطانی را عمل نامناسب عنوان نموده و آنرا محکوم می کند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می گوید که هیچ وکیل حق ندارد که اتباع افغانستان را مورد توهین و تحقیر قرار دهد:

« یک عمل زشت و ناروا است ما به عنوان هیات اداری این عمل را جداً تقبیح و محکوم می کنیم، نباید یک وکیل دست به عملکردی بزند که در حقیقت عزت مجلس را زیر سوال ببرد اگر چنین کاری صورت گرفته باشد از سوی ما جداً مورد تقبیح و محکوم است. »

اما شماری از اعضای ولسی جرگه نیز گاهی از برخورد پولیس در برابر شان شکایت کرده اند. آگاهان باور دارند که سطح سواد در صفوف پولیس پایین است و اعضای ولسی جرگه نباید با آنان برخورد مشابه کنند.

این آگاهان همچنان می گویند که شرایط فعلی در کشور ایجاب می کند که نیروهای امنیتی برخی اوقات با جدیت کامل رفتار کنند و تاکید می ورزند که اعضای شورای ملی و سایر مقامات، نیروهای امنیتی را به دیده قدر بنگرند.

با آنکه ولسی جرگهء افغانستان مرجع قانون ساز در کشور است اما پس از انجام این عمل از سوی هما سلطانی چنین به نظر می رسد که برخی از اعضای این جرگه به رعایت قانون تعهد ندارند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG