لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

«60 درصد شهر فلوجه عراق در دست شورشیان القاعده است»


خبرنگار رادیو آزادی عبدالخالق محمد که در شهر رمادی عراق می باشد اظهار میدارد که 60 درصد شهر فلوجه که در نزدیکی رمادی موقعیت دارد در دست شورشیان القاعده می باشد که با حکومت عراق در جنگ اند:

« در فلوجه وضعیت روشن نیست. شورشیان هنوز هم بخش های شهر را در دست دارند. در عین زمان قوای امنیتی و قبایل منطقه برای دوباره تصرف نمودن مناطق همکاری دارند. نظر به خبرها شورشیان قرارگاه فرقه یک قوای عراق را تصرف نموده و کنترول شاهراه بغداد – رمادی را نیز بدست گرفته اند. »

اردوی عراق این شهر را تحت فیر هاوان قرار داده است تا شورشیان را ریشه کن کند. در نتیجه این حملات هشت نفر کشته و 30 نفر زخمی شده اند.

در رمادی پولیس و قوای قبایلی نظارت خود را بر شهر حاکم ساختند که در جنگ ها در اینجا هم شماری از مردم کشته شدند.

خبرنگار رادیو آزادی عبدالخالق محمد می گوید که زندگی در رمادی اکنون عادی شده است:

« شهر رمادی مرکز ولایت انبار عموماً در امن است و آرامی نسبی در آن حکمفرما شده. پولیس امنیتی و پولیس ترافیک در بعضی مناطق مسکونی به فعالیت آغاز کرده اند. مردم در بازار ها دیده می شوند و بسیار دوکانها دوباره باز شده اند. »

ایالات متحده امریکا خشونت ها در رمادی و فلوجه را که شهرهای عمده ولایت غربی انبار عراق می باشند با شدید ترین لحن محکوم کرده است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا ماری هارف شام جمعه به خبرنگاران گفته بود که تروریستان در عقب این خشونت ها قرار دارند.

حکومت تحت کنترول شیعه ها در عراق در آغاز هفته گذشته به قوای اردو دستور داد که فلوجه و رمادی را ترک کنند، زیرا مردم قبایل سنی خود این منطقه اعلان کردند که برای جنگ با شورشیان القاعده با پولیس همدست می شوند.

جنگها بین قوای عراق و گروه مربوط به القاعده بنام دولت اسلامی عراق در 30 ماه دسمبر بعد از آن آغاز شد که یک کمپ اعتراضی سنی ها در رمادی توسط قوای حکومت پراکنده شد.

مالکی تعهد نموده بود که این کمپ را که یک سال قبل تشکیل شده از بین می برد. به گفته مالکی این کمپ که در آغاز یک محل اعتراض صلح آمیز بشمار می رفت در اواخر به یک قرارگاه القاعده تبدیل شده بود.
XS
SM
MD
LG