لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

سال گذشته در حملات شورشیان در پاکستان 2451 تن کشته شدند


تلفات حملات شورشیان در پاکستان که در سه سال قبل از سال گذشته کاهش داشت، ولی سال گذشته افزایش یافته است.

انستیتیوت پاکستان برای مطالعات صلح در گزارش خود می گوید که شورشیان هنگام مبارزات انتخاباتی ماه می سال گذشته در پاکستان دست به حملات زدند که این حملات تا پایان سال گذشته ادامه یافت.

گزارش امنیتی سالانه این مرکز مطالعات نشان میدهد که 2451 نفر در حملات مربوط به دهشت افگنی در سال گذشته در پاکستان کشته شده اند. در حالیکه شمار تلفات چنین حملات در سال 2012 در این کشور 2050 نفر بود.

محمد امیر رانا، رئیس انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است: صدراعظم نواز شریف که انتخابات سال گذشته را برنده شد متعهد مذاکرات صلح با طالبان شده و در برابر آنها روش نرمتر اتخاذ کرده است.

او می گوید تمرکز بر مذاکرات صلح، فعالیت اداره های تطبیق قانون را زیر سایه قرار داد.

آژانس خبر رسانی فرانسه از قول رانا می گوید که چنین یک نظر در باره حزب عمران خان نیز صدق می کند که در ایالت جنگ زده خیبر پشتونخوا بر سر اقتدار است.

او می گوید که طالبان پاکستانی احزاب عمده غیر مذهبی را هنگام مبارزات انتخاباتی هدف قرار دادند ولی با حزب نواز شریف سر و کاری نداشتند.

رانا می افزاید که در نتیجه این روش طالبان، نواز شریف پس از پیروزی در انتخابات اطمینان حاصل کرد که مورد حمله قرار نخواهد گرفت.

رانا می گوید حکومت کوشش کرد که سیاست انعطاف پذیری در برابر طالبان را به سطح همه ایالت ها گسترش دهد.

ولی طالبان پاکستانی پس از کشته شدن رهبر آنها در نتیجه حملات طیاره های مظنون بی پیلوت امریکایی موضعگیری خود را شدید تر ساخته و حکومت پاکستان هنوز موفق نشده که آنها را به میز مذاکره بیاورد.

گزارش می گوید که تلفات برخوردهای فرقه یی میان شیعه ها و سنیان هم 22 فیصد افزایش یافت و 680 نفر سال گذشته قربانی چنین اعمال خشونت در پاکستان شدند.
XS
SM
MD
LG