لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

امنیت ملی: قوماندانان طالب در اثر اختلافات بین خودشان، کشته شدند


ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید، در رویداد های تازه در شهر کویتهء پاکستان قوماندانان طالبان در اثر اختلافات موجود میان خود شان کشته شده اند.

مسوولان این اداره کشته شدن دو قوماندان طالبان را در شهر کویتهء پاکستان ناشی از موجودیت اختلافات نظر میان خود آنان در مورد پروسهء صلح می دانند.

جنرال فرید شمال سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان عصر روز سه شنبه درصحبت با رادیو آزادی گفت، این اداره در قتل این قوماندانان طالب دست ندارد.

جنرال فرید شمال ادعا های مبنی بر دخیل بودن ریاست امنیت ملی را در این قتل ها بی جا و یک تهمت بزرگ خوانده، گفته است:
" قتل های که در کویتهء پاکستان صورت گرفت، ناشی می شود از اختلافات ذات البینی خود طالبان وعمدتا بالای مسایل پروسهء صلح که یک تعداد شان طرفدار صلح هستند و تعدادی هم طرفدارجنگ اند. ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در مورد ترور و کشته شدن آنان کدام اقدام نکرده و دست هم ندارد."

این اظهارات پس از آن ابراز می شود که برخی از رسانه های غربی به تازه گی گزارش داده اند که دو تن از قوماندانان طالب به نام های نورالله هوتک و ملا عبدالمالک در شهر کویتهء پاکستان کشته شدند.

درعین حال غلام جیلانی فراهی آمرامنیت ولایت زابل نیز گفته است که ملا سلیم ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی میزان این ولایت هم چند روز پیش در اثر تیراندازی یک محافظ اش زخمی و پس از آن در یک شفاخانه در شهر کویته جان داد.
از سوی دیگر سرفراز بگتی وزیر داخلهء ایالت بلوجستان پاکستان اظهارات در مورد کشته شدن دو قوماندان طالبان را در شهر کویته، پیش از وقت خوانده، اما گفته است که گفته است که در نا امنی های این ایالت، دست استخبارت خارجی شامل است.

درهمین حال روزنامهء والستریت ژورنال به نقل از طالبان گزارش داده است که در کشته شدن نور الله هوتک و ملا عبدالمالک حکومت افغانستان دست دارد.

اما سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید که این اداره بر اساس حکم قانون اساسی و قانون ریاست عمومی امنیت ملی این کشور فعالیت دارد و در هیچ گونه اعمال تروریستی دخیل نیست و نه هم به آن علاقه دارد.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG