لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

رابرت گیتس: اوباما بر اردوی امریکا بی باور بوده است


وزیر دفاع پیشین امریکا، در کتاب تازه اش، شدیداً از پالیسی های رئیس جمهور بارک اوباما انتقاد کرده است.

بخشی از نسخه این کتاب رابرت گیتس با عنوان: "وظیفه: خاطرات بحیث وزیر جنگ" در اختیار شماری از رسانه ها قرار گرفته که بحث های زیادی را ایجاد کرده است.

گیتس می گوید: بارک اوباما در جنگ های عراق و افغانستان، از میراث های اداره گذشته امریکا، ناراحت بود.

رابرت گیتس که عضو حزب جمهوریخواه است، در اداره اوباما برای چهار سال وزیر دفاع بوده است.

او می گوید: در سال 2011 میلادی در یک نشست در قصر سفید متوجه شد که بارک اوباما بالای قوماندانان اردوی امریکا اعتماد ندارد، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان را تحمل کرده نمیتواند و به ستراتیژی در قبال افغانستان، باور ندارد.

در بخش دیگری از این کتاب گفته شده است: رئیس جمهور اوباما، جنگ افغانستان را از خود نمیداند و برای او چیزی که اهمیت دارد، خروج از این جنگ است.

به باور گیتس، رئیس جمهور امریکا، به پیشنهاد و گزینه های اردوی امریکا در مورد افغانستان، با بی باوری برخورد کرد.
گیتس: جو بایدن تقریباً در هر بخشی از اشتباهات پالیسی خارجی امریکا نقش داشته است.

رابرت گیتس در کتاب خاطراتش از جنگ افغانستان همچنان می نویسد: قصر سفید به صورت دوامدار در کار های مقامات پنتاگون یعنی وزارت دفاع امریکا مداخله کرده است.

اما در یکی از موارد، وزیر دفاع پیشین امریکا در نوشته هایش، اقدام بارک اوباما در مورد کشتن اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده را ستایش کرده و آنرا بزرگترین اقدام قصر سفید در زمان کارش بحیث وزیر دفاع امریکا خوانده است.

گیتس از جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا هم انتقاد کرده که تقریباً در هر بخشی از اشتباهات پالیسی خارجی امریکا نقش داشته است.

قصر سفید در عکس العمل به این کتاب رابرت گیتس گفته که رئیس جمهور بارک اوباما، برای شکست و نابودی شبکه القاعده متعهد است.

شورای امنیت ملی امریکا در خبرنامه اش گفته که بارک اوباما برای پایان جنگ افغانستان در اخیر سال 2014 پلان و برنامه واضح دارد.
XS
SM
MD
LG