لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

«گِلهء نو امریکا»


بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل در مورد توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا و اظهارات وزیر خارجهء عربستان سعودی که گفته است جلو گسترش تروریزم در افغانستان باید گرفته شود، مطالب و مقاله های را به نشر رسانده اند.

ویسا
روزنامهء غیر دولتی ویسا نوشته است که امریکا برای امضای توافقنامهء امنیتی با افغانستان ضرب الاجل تازه را تعیین کرده است.

در این مطلب به نقل از مقام های قصر سفید گفته شده که اگر حکومت افغانستان می خواهد که سربازان امریکایی در این کشور باقی بمانند باید این توافقنامه را در مدت چند هفته به امضا برساند.

روزنامه در یک مطلب دیگر اظهارات سعود الفیصل وزیر خارجهء عربستان سعودی را نقل کرده که گفته است، جلو گسترش تروریزم در افغانستان باید گرفته شود.

به نوشتهء روزنامه آقای الفیصل همچنان گفته که همه باید تلاش کنند تا در افغانستان دو باره هرج و مرج ایجاد نشود.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت نیز بخشی از اظهارات وزیر خارجهء عربستان سعودی را به نشر رسانده که گفته است، افغانستان در یک مرحلهء حساس قرار دارد زیرا در پایان سالجاری سربازان بین المللی این کشور را ترک می کنند.

روزنامه در یک مطلب به نقل از سعود الفیصل نوشته است که افغانستان با مشکلات جدی روبرو است و پس از بیرون شدن عساکر خارجی از این کشور جلو تنظیم شدن دوبارهء تروریستان باید گرفته شود.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی مطلبی را در رابطه به توافقنامهء امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا در شمارهء امروز اش به نشر رسانده است.

روزنامه به نقل از جی کارنی سخنگوی قصر سفید نوشته است که این توافقنامه باید تا دو هفته دیگر به امضا برسد.

روزنامه در عین حال این گفته های وزیر خارجهء عربستان سعودی را به نشر رسانده که گفته است، نیاز است تا افغانستان و پاکستان به طور مشترک برای جلوگیری تروریزم در منطقه کار کنند.

روزنامهء دولتی هیواد در سرمقالهء امروز خود به موضوع امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا پرداخته است.

در سرمقاله آمده است که امریکا باید در این توافقنامه منافع افغان ها را نیز در نظر گیرد.

به نوشتهء روزنامه، امریکا هشدار داده که اگر توافقنامهء امنیتی امضا نشود تا اخیر سالجاری میلادی تمام سربازان خود را از افغانستان خارج می کند اما نگفته است که برای پذیرفتن شرایط این کشور تا چه حد آماده است.
روزنامه شرایط افغانستان در خصوص توافقنامهء امنیتی با امریکا را بجا دانسته و گفته است که همه خواست افغان ها است.

محور
روزنامهء محور در صفحهء نخست اش در کنار سایر مسایل مطلبی را تحت عنوان «گله نو امریکا» به نشر رسانده است.

در مطلب آمده است که استراتیژست های امریکا حالا تلاش دارند که چگونه طریقهء را دریابند تا مسألهء این توافقنامه را به زودی به گونهء یک طرفه حل سازند.

به نوشتهء روزنامه، تمام مشکل در این زمینه شرایط افغانستان است که با وجود فشار ها و هشدار ها، رییس جمهور کرزی نمی خواهد موقف اش را تغییر دهد.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG