لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

یک مکتب انجنیری بخاطر خنثی سازی ماین های کنار سرک افتتاح شد


وزارت داخله افغانستان بخاطر کاهش تلفات نظامی و ملکی در انفجار ماین های کنار سرک در کشور، یک مکتب انجنیری را افتتاح کرد.

این مکتب به روز چهارشنبه در محفلی با حضور نماینده گان وزارت داخله، شورای امنیت ملی و آیساف در کابل گشایش یافت.

محمد انور پیغام رییس انجنیری وزارت داخله می گوید که افتتاح این مکتب می تواند در جلوگیری از تلفات نظامی و ملکی در کشور موثر تمام شود:

« به اساس نیازمندی و شرایط امنیتی کشور که یگانه تهدید صد راه پیشرفت نیروهای امنیتی مواد انفجاری جاسازی شده بود که رهبری وزارت داخله با تفاهم جامعه جهانی متوجه این مشکل شد تا ما بتوانیم همین مرض مهلک آی ای دی یا مواد انفجاری جاسازی شده را که افغانستان و منطقه را با تهدید مواجه ساخته سطح تهدید آنرا کاهش بدهیم. »

این مکتب به مصرف 9 میلیون و چهار صد هزار دالر از کمک های جامعه جهانی تاسیس شده که سالانه شصت نفر در آن آموزش های مسلکی در بخش خنثی سازی مواد انفجاری و ماین های کنار سرک را فرا می گیرند.

با آن که اکادمی پولیس گفته است، در هشت سال گذشته برای بیش از سه صد تن از نیروهای پولیس طریقهء خنثی سازی ماین های کنار سرک و سایر مواد انفجاری را در بیش از 60 تیم کاری آموزش داده اما مسوولان وزارت داخله افغانستان آن را کافی نمی دانند.

آنان می گویند با توجه به میزان تهدیدات مخالفان در بخش ماین گذاری ها ضرورت است تا بیشتر از پیش به این بخش، توجه صورت گیرد.

در عین حال آیساف یا نیروهای کمک به امنیت گشایش این مکتب را در کاهش تلفات نظامیان افغان موثر می داند.

دین میلنر یکی از قوماندان های آیساف در مورد موثریت گشایش این مکتب گفت:

« دقیقاً شما می دانید که یک جنگ مغلق است.
نیروهای ایتلاف، سربازن کانادا، امریکا، بریتانیا و جرمن ها همه در حالی یک مبارزه مشکل با پدیده ماین های جاسازی شده می باشند و حالا سربازان افغان آموزش های مسلکی را فرا می گیرند و در آینده می توانند که مواد انفجاری جاسازی شده را دلیرانه شناسایی و خنثی کنند و دقیقاً که آنها دست آوردهای خوبی برای آینده کشور خود خواهند داشت. »


این مکتب انجنیری در حالی گشایش یافته که به اساس معلومات مسوولان وزارت داخله افغانستان در دوسال گذشته بیش از هشتاد درصد از تلفات در کشور ناشی از انفجار ماین های کنار سرک بوده است.

شورای امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان هم اعلام کرده که نیروهای افغان به خصوص پولیس را در راستای خنثی سازی ماین ها و سایر مواد انفجاری، کمک می کند.

به اساس گزارش ها در بیش از یک دههء گذشته صد ها غیرنظامی نیز در افغانستان قربانی انفجار همین ماین های کنار سرک شده اند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG