لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

یک هیأت ولسی جرگه شاروال کابل را متهم به کارهای غیر قانونی کرد


محمد یونس نو اندیش شاروال کابل
محمد یونس نو اندیش شاروال کابل
یک هیأت توظیف شده از سوی ولسی جرگه افغانستان، شاروال کابل را به غصب زمین و دست داشتن در توزیع غیر قانونی ملکیت های دولتی متهم کرد.

توزیع غیر قانونی ملکیت های استملاک شدهء دولتی، دادن جواز برای اعمار بلند منزل ها مغایر قانون در شهر کابل، غصب زمین، گرفتن نمرات رهایشی بنام فرزندان و عدم پاسخگویی به نماینده گان مردم اتهاماتی اند که از سوی برخی از اعضای ولسی جرگه بر شاروال کابل وارد شده اند.

کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه، بر خلاف شاروال کابل یک سلسله اسناد و شواهدی را هم در نشست عمومی روز چهارشنبه مجلس ارایه کرد.

اعضای این کمیسیون می گویند که شکایات باشنده گان کابل و اعضای شورای ملی مبنی بر وضعیت نامناسب جاده ها و اعمار بلند منزل های غیر قانونی سبب شد تا هیأتی را برای بررسی این موضوع توظیف کنند.

آنان محمد یونس نواندیش شاروال کابل را همچنان در برخورد نادرست و عدم پاسخگویی به نماینده های مردم متهم می کنند.

قیس حسن رییس و انجنیر صاحب خان یک تن از اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه در مورد گفتند:
« روز اول که ما هیأت را تعین کردیم در ابتدا از سوی شاروال اجازه داده نشد، فشار های سر شاروال آوردیم تا بالاخره به ما اجازه بررسی داده شد، مامورین شاروالی که از سوی شاروال هدایت داده شده اعضای هیأت ما را توهین، تحقیر و تهدید کردند.»

« ما اسناد زیاد را به دست آورده ایم از آن جمله یکی هم زمین های است که در برابر سیلوی مرکزی قرار دارد، این زمین ها که ملکیت دولت هستند و سال ها قبل از سوی دولت اسمتلاک شده اند با اسناد و قباله های جعلی برای افراد توزیع شده است.
این افراد بالای این زمین های دولتی بلند منزل ها ساخته اند در حالیکه کاملاً استملاک دولت است.»


در گزارش کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه همچنان آمده است که بسیاری از زمین های استملاک شدهء دولتی به امضای شاروال کابل در اختیار افراد زورمند قرار داده شده اند.

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه می گویند که شاروال کابل بنام 6 فرزند خود نمرات رهایشی را در پروژهء احمد شاه بابا مینهء شهر کابل بطور غیر قانونی اخذ کرده و 180 متر مربع زمین را نیز در کنار منزل اش در منطقهء شیرپور غصب نموده است.

با آن که این گزارش و اتهامات وارده بر شاروال کابل با واکنش شماری دیگر از وکلا روبرو شد، اما هیأت اداری ولسی جرگه فیصله کرد تا شاروال کابل هفتهء آینده جهت استجواب به جلسهء عمومی فراخوانده شود.

پیش از این نیز گزارش های مبنی بر دست داشتن مقامات بلند رتبه دولتی در غصب زمین های دولتی به نشر رسیده اند.

اما محمد یونس نواندیش شاروال کابل در صحبت با رادیو آزادی اتهامات علیه خودش را نادرست خوانده و آن را یک توطیه برای بد نام ساختن اش می داند:

« این توطیه از قبل سازمان داده شده بود، یک زمین فروشی که در بازار جلابی و کار های غیر قانونی می کند به حساب عضو کمیسیون آورده شده بودند تا کار شاروالی را بررسی کنند.
به جای اینکه نظارت کنند وظیفه تفتیش و څارنوالی را بر عهده گرفته بودند.
بنام هیچ فرزندم تا حال هیچ نمره زمین نگرفتیم. متاسفانه زمانیکه یک آدم اینطور ادعا می کند هیچ مرجع نیست که دوباره موضوع را بررسی کند.»


در سال های اخیر اعمار بلند منزل های غیر قانونی و استفاده از مواد بی کیفیت در ساخت آن به عنوان یک معضل جدی در افغانستان به خصوص در شهر کابل مبدل شده است.

هر چند باشنده گان کابل می گویند که ازدیاد بلند منزل ها در شهر کابل به زیبایی این شهر افزوده است، اما گفته شده بسیاری از این ساختمان ها به طور غیر قانونی و خلاف ماستر پلان ساخته شده اند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG