لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

انعکاس مواردی از کتاب رابرت گیتس در روزنامه های جهان!


رابرت گیتس وزیر دفاع سابق امریکا
رابرت گیتس وزیر دفاع سابق امریکا
اکثر روزنامه های بین المللی در شماره های اخیر شان مطالبی را در مورد کتاب جدید وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس به نشر رسانیده اند.

نیویارکر
روزنامه نیویارکر در شماره اخیر اش می نویسد، کتاب رابرت گیتس هفته آینده چاپ می شود ولی رسانه های که قبلاً نسخه این کتاب را به دست آورده اند می گویند که رییس جمهور اوباما در سال 2011 در یک جلسه مایوس کننده گفت، اگر بفهمد یا فکر کند که با وی یک بازی جریان دارد، برای وی ناخوش آیند خواهد بود.

رابرت گیتس می نویسد، من در این جلسه حضور داشتم و فکر کردم که اوباما بالای قوماندان خود باور ندارد، رییس جمهور کرزی را تحمل کرده نمی تواند، بالای ستراتیژی جنگی خود باور ندارد و این جنگ را از خود نمی داند.
اوباما تنها به خروج از افغانستان فکر می کند.

گیتس می نویسد، به فکر رییس جمهور اوباما، بعضی جنرالان امریکایی ممکن با وی بازی می کنند. در جمله این افراد یکی هم جنرال دیوید پیتریس قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان بود که بعداً به حیث رییس ادارهء استخبارات مرکزی امریکا تعین شد.

پیتریس در صحبت با رسانه ها چنان نشان داده بود که رییس جمهور اوباما خواهان تعین یک تاریخ دقیق برای خروج نیرو ها از افغانستان بود.

در کتاب رابرت گیتس رابطه مشاورین ملکی اردو و وزارت دفاع امریکا خیلی مهم خوانده شده است.

گیتس در کتابش می نویسد در جلسه مارچ سال 2011 برایم این مفکوره پیدا شد که اوباما احتمالاً رییس جمهور کرزی را قبول ندارد و در مورد وی زیاد جدی و دلتنگ به نظر می رسید.

گیتس نوشته است، برای رییس جمهور اوباما هیچ جای تعجب نبود و نیست که فکر کند رییس جمهور کرزی با وی بازی می کند، ولی یگانه سوال اینجاست که آیا حرکات رییس جمهور کرزی چی مناسب یا غیر مناسب، آیا بر اساس ملحوظات سیاسی بوده است یا برای پول و بر اساس غرور؟

نیویارکر می نویسد، ما حال با بازی های رییس جمهور کرزی مواجه هستیم، وی پیمان همکاری های امنیتی را امضا نکرده است تا سرنوشت نیرو های امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 معلوم شود.

دیلی تیلیگراف
دیلی تیلیگراف چاپ بریتانیا در شماره اخیرش در مورد دختر 10 ساله افغان که برادرش وی را به هدف حمله انتحاری فرستاده ولی به هدف نرسیده بود مقالهء را به نشر رسانیده است.

به نوشته روزنامه، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از مقامات خواسته است این دختر کوچک را دوباره به خانواده وی تسلیم نموده و از بزرگان قومی ضمانت گیرند که خانواده وی به این دختر ضرر نمی رساند.

دیلی تیلیگراف می افزاید، رییس جمهور کرزی استفاده از اطفال برای حملات انتحاری را تقبیح نموده و آن را خلاف اسلام و فرهنگ افغانی خوانده است.

طالبان می گویند، آنها عقب ترغیب سپوژمی به حمله انتحاری قرار ندارند.
XS
SM
MD
LG